Nytt samarbete ska få fart på idéer och företag

Nytt samarbete ska få fart på idéer och företag

Tillsammans med Almi Företagspartner och MIUN Innovation, Mittuniversitetets innovationsstödjande verksamhet, startar Åkroken Business Incubator nu ÅBI Business Start – ett utvecklingsprogram för nya affärsidéer. Vid åtta tillfällen kommer deltagarna att inspireras och utvecklas för att kunna ta ett rejält kliv framåt mot ett framgångsrikt företagande.

Det är öppet för alla att söka till Business Start och deltagandet är gratis. De som redan driver företag är också välkomna. Kanske för att utveckla en ny produkt eller få en extra skjuts på försäljningen.

- Genom Business Start hoppas vi nå fler människor med idéer och de som vanligtvis inte söker upp oss, säger Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på ÅBI och ansvarig för Business Start.

Tillsammans med Bengt Bergkvist, affärsrådgivare på Almi Företagspartner och Sara Lodin, innovationsrådgivare på MIUN Innovation har Cecilia tagit fram programmets innehåll. Föreläsningar kommer att varvas med eget arbete och workshops.

- Business Start är ingen starta eget-kurs. Vårt uppdrag är att stödja nyskapande och innovativa idéer, och det är också vad vi är bäst på. Vi kommer inte att ta upp grundläggande företagarinformation, utan jobba mer med att utveckla affärsmodeller, hitta nya vägar till marknaden och hur du skapar ett vinnande team, fortsätter Cecilia.

Programmet avslutas med en säljpitch och diplomering. Sedan finns flera alternativ att gå vidare. Den som vill kan ansöka om plats hos Åkroken Business Incubator eller fortsätta med rådgivning hos Almi Företagspartner. Studenter och forskare kan fortsätta att få stöd via MIUN Innovation.

Bakgrunden till Business Start är en idé om att samordna och effektivisera stödet för nya, innovativa idéer. Alla tre organisationer lägger mycket tid på att stötta idéer och entreprenörer i början av sin utveckling. En rådgivning som är grundläggande och gemensam för de flesta.

- Istället för att vi, var och en ska sitta enskilt med varje innovatör samlar vi dem i grupp och gör det tillsammans. Det finns också ett stort värde i att människor möts och bollar sina funderingar med varandra, säger Sara Lodin.

Den första omgången av programmet kommer att starta i Sundsvall i mitten av april. Planen är att genomföra tre till innan årets slut. På sikt ska hela länet erbjudas Business Start, med träffar i Örnsköldsvik, Sollefteå, Kramfors, Härnösand, Timrå och Ånge.

-Västernorrland har behov av fler tillväxtföretag. Målet med vår samverkan inom programmet är att nya, kreativa produkt- och tjänsteidéer utvecklas till framgångsrika företag, avslutar Bengt Bergkvist.