Crowdfunding ska förverkliga ny musiktjänst

Crowdfunding ska förverkliga ny musiktjänst

Inkubatorbolaget Soggl arbetar just nu med en ny typ av musiktjänst där användare kan utforska och skapa musik tillsammans med sina favoritartister. Nu söker företaget kapital genom så kallad crowdfunding. Det är första gången ett av Åkroken Business Incubators inkubatorbolag använder sig av denna typ av finansieringsform.

- ”Vi vet att människor inte nöjer sig med att enbart passivt lyssna på musik idag. Drömmen är att låta musikintresserade människor utforska och skapa musik tillsammans med sina favoritartister”, säger Joachim Kjellgren som är initiativtagare till Soggl.

Många musikintresserade vill själva göra något kreativt och sprider därför egna versioner av kända låtar, karaokevideos med mera på nätet. Ofta krävs det också speciell utrustning för att skapa detta. Med Soggl kan användaren enkelt, via sin smartphone, kombinera artisters musikaliska idéer till nya låtar. Fansen får utforska sin artist och kan dela sin egen version på sociala medier. Artisterna knyter starka band till sina lyssnare och får idéer och insikter om vad som fungerar för den tilltänka publiken.

- ”Släpp in lyssnarna och låt dem bestämma vad som gör låten bra”, menar Joachim.

Företaget har nu behov av kapital för att ta sig vidare och har, som första inkubatorbolag hos Åkroken Business Incubator, bestämt sig för att använda sig av så kallad ”crowdfunding”. Denna typ av gräsrotsfinansiering är ett modernt sätt att söka kapital till en idé eller ett projekt via internetbaserade system. Intresserade användare/konsumenter av tjänsten bidrar med en summa pengar i utbyte mot olika belöningar såsom förhandsvisningar, gratis exemplar av produkten eller liknande.

Målet är nu att via crowdfundingtjänsterna Kickstarter och Indiegogo samla in 500 000 kronor. Planen är att kunna lansera musiktjänsten innan årets slut.

- ”Soggl är baserad på co-creation, alltså att användarna är medskapare. I samma anda vill jag därför söka finansiering för att förverkliga den här nya tjänsten”, avslutar Joachim.

Soggls crowdfundingkampanjer:
www.kickstarter.com/projects/115079626/soggl-co-creating-music
www.indiegogo.com/projects/soggl/x/13607475#/

Mer information och kontakt:
Joachim Kjellgren, 070-398 43 97
www.soggl.com

Åkroken Business Incubator är en regional företagsinkubator i Västernorrland. Här bidrar vi till näringsliv och nya innovationer genom att stötta drivna entreprenörer på resan från idé till marknad. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

Åkroken Business Incubator driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Länsstyrelsen Västernorrland.