Danskt stöd för Team Biogas.se i STCC-premiären

STCC-premiär på Jyllandsringen. Då kan Team Biogas.se räkna med rödvit support på läktarplats. Från teamchefens danska släkt!
Tommy Kristofferssons pappa Villy kom från Jylland och i den store värmlänningens pass står det faktiskt Kristoffersen.

Efter två intensiva testdagar på Jyllandsringen är förväntningarna på topp i Team Biogas.se, STCC-stallet med Volkswagen och E.ON som starka och betydande samarbetspartners. Alla ser med spänning och förväntan fram emot premiären 24-25 april.

Fredrik Ekblom och Patrik Olsson har lagt åtskilliga varv bakom sig i sina klimatsmarta VW Scirocco. Metodiskt och målmedvetet har Team Biogas.se jobbat sig framåt för att få bästa tänkbara start på mästerskapet.
– Med hjälp av våra tyska vänner från Volkswagen Motorsport har vi gjort ett bra jobb under de sista testdagarna innan premiären. Bland annat har vi lagt ner mycket energi på att optimera inställningarna på bilarna, säger Kristoffersson.

Tävlingen på Jyllandsringen strax utanför Silkeborg är inte bara årets första i STCC. Den är även startskottet för Scandinavian Touring Car Cup, serien i vilken de bästa svenska och danska racingteamen kommer att mötas vid fyra tillfällen 2010.
För Tommy Kristoffersson och Team Biogas.se passar det bra att den första deltävlingen avgörs på Jyllandsringen. Där känner sig nämligen teamchefen som hemma.
– Eftersom min pappa Villy var född och uppväxt i Danmark gjorde vi många resor till släkten i lilla anspråkslösa Binderup när jag var liten. Det var utan tvekan en av årets höjdpunkter.

En riktig höjdpunkt hoppas Tommy Kristoffersson även att 2010 års STCC-premiär på Jyllandsringen ska bli. Till skillnad från de andra svenska STCC-stallen kan Team Biogas.se dessutom räkna med danskt stöd.
– Många av mina släktingar är racingintresserade och kommer att vara på plats. Vi ska göra allt som står i vår makt för att göra dem och alla våra andra supporters nöjda och glada.

STCC-premiären 2010
Datum: 24-25 april
Arrangör: DTC A/S, Aarhus Automobil Sport.
Bana: Jyllandsringen, Silkeborg, Danmark.
Banlängd: 2.257 m.
Banrekord (DTC): 1.10,742 (117 km/tim), Jan Magnussen, BMW 320si E90, 4 maj 2008.

Tidschema STCC/Scandinavian Touring Car Cup.
Lördag 24 april.
Kl 12.00: Träning.
Kl 15.05: Tidkval

Söndag 25 april.
Kl 11.50: Warm up.
Kl 12.10: Topp8-kvalificering.
Kl 13.35: Gridshow.
Kl 14.10: Race 1.
Kl 16.55: Race 2.

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Mikael Petrovic, chef nyhetsdesken E.ON, tel 0705-69 71 56 e-post mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se

Marcus Thomasfolk

Presskontakt Informationschef Volkswagen Group Sverige AB +46 8 553 867 97