Bilprovningen gläder sig åt att återvända till Täby. Våren 2022 etableras en ny, fräsch och lättåtkomlig station i Arninge.

Bilprovningen återvänder till Täby våren 2022

Bilprovningen gläder sig åt att återvända till Täby och samtidigt utöka sin tillgänglighet i norra Stockholm med omnejd. Våren 2022 etableras en ny, fräsch och lättåtkomlig station i Arninge nära E18. Anläggningen kommer att ta emot personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar.

Bilprovningen öppnade sin första station i Täby i november 1973, flyttade sedan till två nya anläggningar 2009 respektive 2010 och fanns kvar i kommunen till och med 2012 då stationerna avyttrades i samband med delförsäljningen till följd av omregleringen.

Tillbaka i Arninge med en ny station

Bilprovningen har sedan en tid letat efter kundnära lägen för att återvända till Täby och samtidigt förstärka sin närvaro i norra storstockholm. Nu har en attraktiv och ändamålsenlig lokal hittats i Arninge inte långt från det ursprungliga läget på Saluvägen, där företaget fanns i över trettio år.

-När denna möjlighet dök upp valde vi att slå till direkt. Att ha ett välkänt och bra läge är verkligen A och O för att kunna erbjuda en så smidig besiktning som möjligt, säger regionchef Fredrik Walther, som ansvarar för samtliga Bilprovningens anläggningar i Stockholm.

Bilprovningen Täby-Arninge, som den nya stationen döpts till, kommer att finnas på Ritarslingan 10, intill Leverantörsvägen. Den kommer att bli både lätt att hitta och åka till för boende och näringsidkare i närheten. Läget intill väg 264 och E18 gör stationen lättillgänglig även för pendlare.

Innan stationen kan tas i drift krävs en del anpassningar av lokalen och installation av utrustning. När portarna öppnar våren 2022 kommer anläggningen att ha två lyftar och ta emot personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar.

-Det känns roligt att återvända till Täby. Vi hoppas att vår service och närhet i kombination med vårt varumärke, goda rykte och långa erfarenhet attraherar många kunder till vår nya station när den öppnar i vår. Vi passar på att redan nu hälsa alla varmt välkomna till oss, avslutar Fredrik Walther.

Bilprovningen växer snabbt i norra storstockholm

Bilprovningen, som ägs till 100 procent av staten, är fortsatt den ledande aktören på besiktningsmarknaden med närmare 100 stationer.

I norra Stockholm finns Bilprovningen i Järfälla-Stäket, Märsta, Rosersberg, Sollentuna-Häggvik, Sundbyberg-Rissne och Upplands Väsby. Dessutom öppnas anläggningar på Ekerö, i Järva Krog, Kungsängen-Brunna och Stockholm-Gärdet i vinter samt i Järfälla-Jakobsberg i vår.

Fredrik Walther, regionchef Öst, mobil: 0700-02 00 06, e-post: fredrik.walther@bilprovningen.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Bilprovningen (AB Svensk Bilprovning) grundades 1963 och ägs av svenska staten.

Företaget är med cirka 100 stationer från Skurup till Gällivare Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon och har arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan i över 55 år.

För mer information besök www.bilprovningen.se.

Med 110 stationer från Skurup till Pajala är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Företaget som grundades 1963 och ägs av svenska staten har arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan i över 60 år.