Efter 30 år i samma lokal flyttar VentCenter i Malmö

Efter 30 år i samma lokal flyttar VentCenter i Malmö

Precis intill filialen i Malmö har en ny verkstad vuxit fram och i förra veckan var det dags för öppning. Det är Bevegos VentCenter som tidigare låg i Vintrie i Malmö som nu fått nya lokaler på Risyxegatan. Att samla de olika verksamheterna i Malmö på ett och samma ställe blir ett lyft för både medarbetare och kunder.

Det VentCenter som fram tills i maj låg i Vintrie blev en del av Bevego vid förvärvet av Ventilationsplåtslagaren Rolf Bengtsson AB i april 2019. Mikael Bengtsson var VD och delägare på Ventilationsplåtslagaren som hans pappa startade år 1987, och är idag Mikael platschef på VentCentret i Malmö.

“Efter att ha gått i samma lokaler i 30 år känns det jätteroligt att ha flyttat till en lokal som är helt ny och fräsch, och dessutom fyra gånger större än vår gamla lokal. Det är lite som att ha bott i en etta och sedan flytta till en villa, så känns det. Nu behöver vi också bli fler medarbetare, till en början kommer vi anställa tre personer vilket innebär att vi dubblar vår styrka.” säger en glad Mikael.

Den nybyggda verkstaden är på hela 1000 kvm och ligger precis intill filialen i Malmö. Här kommer produktionen av rektangulära ventilationskanaler att fortsätta precis som i Vintrie, men med ännu större kapacitet att växa och tillgodose marknadens behov. Det har också blivit några nyheter i produktionen.

Innan år 2019, när verkstaden drevs i Ventilationsplåtslagarens regi såg tillverkningen av kanalerna något annorlunda ut jämfört med Bevegos egna tillverkning. Den nya verkstaden har nu gjort att man kommit in i Bevegos arbetssätt och standardisering fullt ut. Det har varit en övergångsperiod och nu håller all tillverkning Bevegos höga kvalitet och standard.

“Den nya verkstaden innebär inte bara ett lyft för oss som arbetar här utan även en klar förbättring på produkterna. Det är framförallt skarvsystemet som håller en ännu högre nivå. Eftersom att kanalerna nu tillverkas helt efter Bevegos standard använder vi till exempel det innovativa och utvecklade skarvsystemet med gångjärnsfunktion. Vi kommer också börja tillverka cirkulära kanaler här vilket är en rolig utveckling.” säger Mikael.

Placeringen av verkstaden, intill huvudfilialen i region syd innebär fördelar för både Bevegos medarbetare och kunderna. Mikael och hans team i verkstaden blir närmare kollegor med medarbetarna på filialen, och säljarna inom ventilation kan enkelt gå in till verkstaden med sina frågor och funderingar. De fysiska mötet som möjliggörs bygger starkare relationer och är en viktigt faktor i Bevegos verksamhet.

Som kund kan du nu enkelt kan lösa dina ärende till både verkstaden och butiken vid samma tillfälle, och självklart parkerar du smidigt precis intill. När du kommer in i verkstaden möts du av en reception så att du alltid ska känna dig välkommen att ställa dina frågor och lägga en beställning. Transporter av både material och produkter minskar också.

“Det finns många fördelar med att ha verkstaden så nära filialen. Det är till exempel riktigt smidigt när vi ska leverera både cirkulära och rektangulära kanaler, nu kan vi samordna leveranserna och slipper köra de i två olika omgångar. Nu lastar vi turbilen med cirkulära kanaler från vårt lager på filialen, och sedan är det bara att lasta på de rektangulära kanalerna från verkstaden. Det är också skönt för kunden att få allt samlat i en leverans.” säger Anders Bäckström som är platschef på filialen i Malmö.

Större lokaler innebär mer förvaring och det är något som Mikael och hans team har längtat efter. I VentCentret tillverkas allt från små till riktigt stora beställningar, det blir både mycket material och färdiga produkter att hantera. Större plats för avlastning och fler pallplatser kommer underlätta arbetet och vardagen i verkstaden.

Oavsett om du är tidigare kund till Ventilationsplåtslagaren, befintlig kund till Bevego eller bara nyfiken på Bevegos erbjudande och det nya VentCentret är du varmt välkommen att svänga förbi på Risyxegatan 3 och säga hej!