Vinnare av det prestigefyllda PLÅTPRISET 2021 är Sandellsandberg Arkitekter - naturboendet Synvillan.

Årets stora event Plåt21 levererade vinnare av PLÅTPRISET 2021

Plåt-dagen är det ledande forumet för plåt i Sverige. Det startades för att nå ut med metallfasadens möjligheter inom arkitektur, och eventet har varit en bidragande faktor till plåten framgång inom arkitektur i Sverige. Vi är glada att eventet kunde genomföras även i år trots rådande pandemi, om än digitalt.

Fullspäckat program under livesändningen
Kl 14.00 satt många av oss bänkade framför sina datorer för att se live-sändningen av PLÅT21. Eventet som traditionellt sett består av en mässa, föreläsningar och prisutdelning hade komprimerats till en timmes väl genomförd livesändning. Spänningen kring vem som skulle vinna årets PLÅTPRIS steg för varje minut, samtidigt som vi tittare fick ta del av presentationer av de nominerade, reportage, intervju med Thom Mayne, plåtfakta och internationella utblickar. Allting lett av programledare Kristin Kaspersen.

Om du missade eventet kan du se sändningen här i efterhand: https://www.youtube.com/watch?v=2RdsDUcDIAw&t=4s

Arrangör bakom PLÅT21
“Vi är nöjda med årets event. Det kändes som att vi fick till ett bra tempo, matigt innehåll och spänning kring vinnarmomentet. Det var strax över 200 registrerade länkar som var aktiverade, och på många arkitektkontor samlades man flera runt samma skärm för att titta tillsammans. Det är också många som meddelat att de ska titta i efterhand, att det går att se sändningen efteråt är ju en solklar fördel med att göra eventet digitalt. Summerat kommer vi ha nått ut till fler i år än tidigare.” säger Åsa Ragnarsson på PR- och eventföretaget Far from Standard som producerat eventet.

PLÅT-dagens syfte är att låta arkitekter och beslutsfattare inom bygg- och fastighetsbranschen inspireras av plåtens alla möjligheter och egenskaper, och lyfta fram inspirerande arkitektur och innovativa fasadlösningar i plåt. Eventet är ett samarbete mellan företagen Aurubis, Bevego, Plannja, PREFA, Ruukki och SSAB. Även branschorganisationen Svensk Byggplåt är med och sponsrar PLÅTPRISET.

Hållbarhet och återbruk stod i fokus
Efter förra årets event skrev vi att digitalisering och återbruk var de ämnen som stod i fokus under PLÅT20. I år hade återbruk tagit en ännu större plats och var tillsammans med hållbarhetsfrågan den stora punkten som belystes. En av de internationella utblickarna som gjordes under livesändningen kom från Helsingfors och arkitekten Anni Laurila som fick frågan om vad arkitekternas största utmaning är just nu.

På frågan svarade Anni hållbarhet, och betonade att en tredjedel av vårt globala koldioxidutsläpp kommer från byggbranschen. Branschen är fortfarande i en process där vi lär oss hur vi kan arbeta mer hållbart, varje hållbarhetsprojekt är viktigt för att visa vägen för oss alla. Det vi tar med oss från Anni är att vara öppna för kommande förändringar och innovationer inom allt från transport, material, energi och livsstil, och arbeta för att göra dessa förändringar så hållbara som möjligt.

Kiasma, Museet för nutidskonst i Helsingfors. Foto: Senatfastigheter

Återbrukad plåt från Helsingfors till Onsala
Återbruk ses som en del av lösningen på hållbarhetsfrågorna i byggbranschen, och för att få svar på frågor kring bland annat lagring, logistik och garantier behöver konkreta återbruksprojekt genomföras. Ett sådant projekt som sker just nu när Chalmers nya besökscentrum vid Onsala Rymdobservatorium. Här är målet att 85% av byggmaterialet ska vara återbrukat, och syftet är att utvärdera vilken effekt man kan få på utsläppen genom att använda återbrukat material.

Plåten som ska användas till denna byggnad kommer från Kiasma, Museet för nutidskonst i Helsingfors som genomgår en renovering. Det böjda yttertaket i zinkplåt behöver tas bort för att komma åt konstruktionen och zinkplåten kan inte monteras tillbaka utan kommer skickas till olika återbruksprojekt, bland annat till Onsala.

“Vi kommer att lagerföra denna plåt på våran verkstad tills det är dags att dra igång projektet helt enkelt. Rent praktiskt är det inga större skillnader som jag ser mot ett helt normalt nybygge. Vi kommer måtta och vi kommer tillverka, det enda är att plåten har suttit uppe på ett annat ställe en gång förut. Denna plåt som vi får till oss nu har ju väldigt lång livslängd kvar.” säger Andreas Nilsson, projektledare på Pålsonplåt AB som är en del av byggnationen av det nya besökscentret.

Bra respons på ett digitalt PLÅT21
“Jag tycker att det bästa blev mixen av innehåll. Det var roligt att få lyfta alla fantastiska finalister, att Thom Mayne bidrog med en hel del sköna kommentarer och härlig energi, att vi kunde presentera ett konkret återbruksprojekt med plåt och att proffsiga Kristin Kaspersen höll ihop allt. När det är en digital sändning får vi inte samma typ av direkta feedback. Vi kommer att skicka ut en uppföljning till tittarna, och den feedback som vi redan fått in har varit mycket bra, en hel del glada tillrop och tack!” säger Åsa Ragnarsson.

Juryn bakom PLÅTPRISET 2021
PLÅT21 gick mot sitt slut och till sist var det dags att presentera vinnaren av PLÅTPRISET 2021. Erik Andersson utgör tillsammans med Elise Grosse och Andreas Forsberg den jury som utsett årets vinnare av PLÅTPRISET. Erik var på plats i studion och presenterade vinnaren men att dela ut det vackra priset som gjorts av konstnären Marie Louise Kold var svårt eftersom att de 6 finalisterna var med via länk.

“Det är lite som Idoljuryn, man tycker att varje år så är det ännu bättre, och så är det i år också. Det är en väldigt hög verkshöjd och en stor bredd. Det är allt från det lilla huset till det stora huset kan man säga, men även från det mindre kontoret till det större kontoret. Det har varit jättekul att kika på detta, och väldig svårt att välja för det är lite som att välja mellan äpplen och päron. Alla de som är nominerade skulle kunna vinna det här priset!” säger Erik Andersson när det är dags för prisutdelning.

Vinnare - Sandellsandberg Arkitekter för Synvillan
Det prestigefyllda PLÅTPRISET 2021 delades ut till Sandellsandberg Arkitekter för naturboendet Synvillan. Guldkonfetti regnade både i studion och hos Thomas Sandell, ansvarig arkitekt på Sandellsandberg Arkitekter som tog emot priset via länk. Så här löd juryns motivering:

Juryn imponeras av byggnadens geniala enkelhet, liksom dess lekfulla och mycket respektfulla förhållningssätt till omgivningen. Hållbarhetsfunktioner har integrerats på ett självklart sätt och exteriört briljerar byggnaden med träffsäkra och modiga materialval.

Denna fasad i rostfritt stål tar begreppet “att smälta in i naturen” till en ny nivå. Detta naturboende är placerat i Eriksberg Hotell & Safaripark i Trensum och gör det möjligt för besökare att komma nära både djur och natur. Fasaden är klädd i högreflekterande plåt i rostfritt stål, som kombineras med ett traditionellt vasstak för att knyta an till den lokala byggnadstraditionen som finns i Blekinge. Plåtslageriarbetet är gjort av PMB Sverige AB.

De sex finalisterna
Alla de bidrag som var nominerade till PLÅTPRISET2021 är absolut värda att ta en närmare till på. Som Erik Andersson uttryckte det kan årets bidrag sammanfattas med lekfullhet, optimism och mycket innovation. Bland bidragen hittar du allt från Göteborgs första parkeringshus för cyklar till en skulptural form inom begränsningarna för ett attefallshus. Du kan läsa mer om finalisterna på plat21.se/finalister/.