Tusentals kassetter i zink bildar en unik horisontalpanel

Tusentals kassetter i zink bildar en unik horisontalpanel

Med tusentals zinkkassetter, dolda infästningar och mängder av speciallösningar står nu byggnaden klar på området Innovatum i Trollhättan. Pogab skapade en fantastiskt fasad på Byggnad 20, och fick därför återigen uppdraget på Byggnad 103. Den unika fasaden består av kassetter i titanzink som Rheinzink och Bevego levererat.

Innovativa platsen Innovatum i Trollhättan
Innovatum är ett av Sveriges mest omfattande utbildningscenter och har gett namn åt ett helt område i Trollhättan. Området fokuserar på innovation och hållbara lösningar, och att skapa ett livskraftigt näringsliv i Västsverige. På området finns forskningscentrum, gymnasieskola, vårdcentral, evenemangsarena, träningsanläggningar, Saab Car Museum, kulturhus, restauranger, bagerier och mycket mer.

Fastighetsbolaget bakom området är Kraftstaden Fastigheter AB. I projektet med namn Byggnad 103 har Kraftstaden varit byggherre och entreprenaden har genomförts av SERNEKE. Plåtarbetet har utförts av Pogab Plåt AB, och Bevego har fått äran att leverera materialet tillsammans med Rheinzink. Projektet påbörjades under hösten 2018 och stod klart i juni 2020.

“Området Innovatum som ligger i det gamla Nohab-området är en väldigt häftigt och innovativ plats. Här ligger massor med nytänkande företag och skolor, till exempel ligger Film i Väst vägg i vägg, och älven som flyter förbi utanför fönstret nyttjas till kraftverk. Det är väldigt kul att få ha detta som arbetsplats och få vara en del av området.” säger Mathias Mattsson, VD på Pogab.

Byggnad 103 fylls med kontor och butiker
Det har skapats ett intresse kring Byggnad 103 i regionen och lokalt är detta ett prestigeprojekt. Byggnaden består av 7 våningar där bottenplan möjliggör för butiker och restauranger, och våning 2-7 rymmer kontorslokaler. Byggnaden som ligger i området Innovatums centrala delar skapar eftertraktade kontorsplatser på bästa läge.

Pogab Plåt AB som genomfört allt plåtslageriarbete i detta projekt har tidigare arbetat på området Innovatum, även då med SERNEKE som entreprenör. För fyra år sedan var Pogab en del av projektet Byggnad 20 där de monterade en speciell horisontalpanel bestående av zinkkassetter. Det projektet blev ett fint referensobjekt och arkitekten för Byggnad 103 ville ha samma utförande på fasaden i detta nya projekt.

Krävande planering och förberedelser
I mitten av juni 2020 stod Byggnad 103 klar och det var dags för inflytt. I ett år har Pogabs montörer varit på plats och arbetat med fasaden, och ytterligare ett år tidigare påbörjades planeringen. Denna typ av horisontalpanel kräver både mycket förarbete och stor skicklighet och precision under monteringen. Kassetterna tillverkas i titanzink, av det tyska företaget Rheinzink som har sin svenska filial i Sävedalen.

“Detta fasadsystem kräver extremt noggrann måttanpassning från arkitekten. Zinkkassetterna beställs i exakta mått och ska passas in på millimetern i fasadens underkonstruktion, det måste man ha med sig från början när man ritar byggnaden. Vid första projektet, Byggnad 20 blev det mycket konsultering direkt med arkitekten.” berättar Kari Koskinen på Rheinzink.

Rheinzink levererar materialet via Bevego till Pogab som står för allt plåtslageriarbete. När Pogab fått de färdiga ritningarna från arkitekten börjar ett arbete med att måttsätta ritningarna och zinkkassetterna. Ett omfattande schema görs över alla kassetter, vart på fasaden de ska monteras, vilka storlekar som behövs, samt hur många som ska beställas från Rheinzink.

Vilka är POGAB Plåt AB?
Pogab Plåt AB är ett av Västsveriges starkaste plåtslageri med verkstäder i Ale och Landvetter. De har marknadens kanske bredaste kompetens inom plåtslageri och levererar plåtslageriarbete av högsta kvalité. Pogab arbetar med allt från stora byggföretag till kommuner och bostadsrättsföreningar.

Plåtslagarna på Pogab tillverkar dagligen specialobjekt i verkstäderna, som färdigställs vid montering. Det kan vara allt från ventilationstrummor till fönsterbleck och kyrktuppar. Att Pogab gärna gör svåra jobb har blivit något av ett motto.

Samarbete med BEVEGO och Rheinzink
“Vi på Pogab väljer att beställa allt material till detta projekt via Bevego. Vi har arbetat ihop i många år och det är helt enkelt för att det underlättar för oss. När man arbetar i så här stora projekt så måste allt fungera, och det fungerar alltid med Bevego! Bevego är så pass stora och de hjälper oss på många plan, de är proffs på logistik, de kan hjälpa till med lagerhållning och de har väldigt proffsig personal.” säger Mathias.

Uppstart av projektet Byggnad 103
Även om ett gediget förarbete gjordes var det mycket som behövdes rätas upp under byggets gång, för att kunna montera och få ett riktigt snyggt och rakt resultat. För att lösa vissa specialanpassningar på plats har Pogab en provisorisk verkstad i en container på bygget, med verktyg som en knäck och en bockmaskin. Att slippa transportera ner material till Älvängen för att anpassa plåtarna sparar både tid och på miljön.

“Detta är ett speciellt projekt eftersom vi behöver hantera så mycket material, det är mycket av allt! Det gäller att leveranserna kommer i rätt tid och i rätt ordning, och att man har koll på grejerna. Det är inte bara zinkkassetterna på fasaden som vi arbetar med här. Vi gör också arbete i cortenplåt, och sätter plåtar runt alla fönster och på taken.” säger Mathias.

Alla fasader på Byggnad 103 ser olika ut, och det är otroligt många olika varianter och storlekar på zinkkassetterna. Mycket material levereras färdigt från Tyskland, men mycket behöver också färdigställas på plats på bygget. Det är många speciallösningar och varje anslutning behöver anpassas.

Unika kassetter i titanzink
Rheinzink är ett företag som uteslutande arbetar med materialet titanzink i alla möjliga former och tjocklekar, och de är experter på sitt område. Bevego är en av deras största återförsäljare och tillsammans har de haft ett nära samarbete under många år.

“Zinkkassetterna finns i olika bredd och gemensamt för alla är att de har en dold infästning. Det vanligaste är direktinfästning, men i detta projekt har vi istället använt ett unikt rörligt infästningssystem som gör att materialet kan leva. Direktinfästning fungerar för kassetter med en längd upp till 4 meter, medan en rörlig infästning gör det möjligt att använda kassetter upp till 6 meter utan att materialet riskerar att vridas eller bukta ut när plåten rör på sig.” säger Kari.

Det är säreget att kunna göra en plåtkassett på hela 6 meter. Den klammern som gör att plåten kan röra sig har Rheinzink själva tagit fram och är helt ensamma om på marknaden. Kassetterna som använts i projekten i Trollhättan är bara en liten del av Rheinzinks verksamhet. Att använda denna typ av fasadsystem är ovanligt i Sverige, men mer återkommande i till exempel Tyskland.

“Vi tycker att det är väldigt roligt med unika projekt. Denna typ av fasadsystem är ovanlig i Sverige och då blir det lite extra spännande. Det blir väldigt snyggt när alla infästningarna är dolda, men det kräver mer arbete. Man måste vara extremt noggrann, men våra medarbetare är vana och de är riktigt duktiga!” säger Mathias.

En levande fasad som förändras med åren
Den främsta egenskapen som arkitekter uppskattar med Rheinzinks titanzink är hur materialets utseende lever och förändras med åren. Titanzink är ett naturmaterial och plåten finns naturligt i flera olika nyanser som alla förändras med tiden. Till detta projekt har man valt en plåt med en silvergrå ton.

“Plåten här på Byggnad 103 kommer att bli mörkare och mer flammig, lite mer levande. Det är naturen som ombesörjer patineringen. Dessutom kan kulören skilja sig under dagen beroende på ljuset, väderleken och luftfuktigheten. Titanzinken är helt underhållsfri och har extremt lång livslängd. Det är bara att låta materialet vara som det är, och se hur det blir vackrare med åren.” säger Kari.