Plåtarbete på allt från fästning till lägenhet

Plåtarbete på allt från fästning till lägenhet

Wanäs Bleck & Plåt är ett plåtslageri som arbetar mycket i bland annat Mariestad och Skövde. Deras verkstad finns i Karlsborg, staden som är mest känd för sin fästning. Wanäs Bleck & Plåt har ramavtal med Statens Fastighetsverk som förvaltar Karlsborgs Fästning och får regelbundet uppdrag på den K-märkta fästningen. Wanäs uppdrag varierar mellan allt från fästning, lägenhetshus, kyrkor och spånledningar inom träindustrin. Ett pågående projekt är Bantorget i Mariestad.

”Eftersom att Karlsborgs fästning är K-märkt är arbetet där lite speciellt. Plåtarbetet ska utföras på samma sätt som man gjorde förr så vi använder oss oftast av galvplåt som vi målar med linoljefärg för att skydda plåten, och för att bevara ett gammaldags utseende. Arbetssättet är i princip samma som vid modernt plåtslageriarbete, det som kan vara lite krångligt är när de gamla taken kräver mycket lagning, då behöver man tänka till. När vi startade upp Wanäs Bleck & Plåt år 1994 riktade vi in oss på att serva K-märkta fastigheter, men idag arbetar vi bredare med all typ av plåtslageriarbete.” säger Petter Waldenstedt som är delägare och VD på Wanäs Bleck & Plåt.

Bantorget i Mariestad är ett projekt som innefattar 57 lägenheter.

Taklutningen är utmaningen

På uppdrag av Peab har Wanäs varit takentreprenör i flera stora byggnationer av lägenhetshus i Mariestad. Peab är även totalentreprenör på Bantorget i Mariestad, där två lägenhetshus om fem våningar håller på att byggas. Här har Wanäs gjort en snygg bandtäckning av silverfärgad stålplåt samt plåtdetaljer på fasaden. Det som nu återstår är mindre arbeten inomhus, som att klä in hissar. Wanäs är strategiska och sparar på detta arbete tills kylan kommer då det är svårt att vara utomhus och bearbeta plåt.

”Bantorget är ett normalstort projekt för oss på Wanäs, vi har haft två plåtslagare som arbetat i projektet. Det som är utmaningen är att taket är så brant, det är en lutning på närmare 40-45 grader. Då får man hålla på med takstegar fram och tillbaka och allt tar mycket längre tid, men det har man ju med i beräkningen. Vi bytte tak på en kyrka nyss och där var det en taklutning på hela 60 grader. Upp till 30 grader är okej, men lutar det mer än så blir det utmanande, då får man ganska långa hälsenor som vi brukar säga.” säger Petter och skrattar.

Inflyttning på Bantorget planeras till våren 2023.

57 hyreslägenheter i Mariestad

Bantorget är ett projekt som Peab bygger på uppdrag av bostadsbolaget Helix Fastighetsutveckling AB. Projektet innefattar två huskroppar med totalt 57 stycken hyreslägenheter som byggs i kvarteret Cypressen i Mariestad, och beräknad inflyttning är våren 2023. Här får de boende nära till butiker och restauranger, och endast 500 meter till sjön Vänern.

”Från början var aluzink föreskrivet i projektet, men vi brukar rekommendera en klassisk stålplåt som är lackad istället för aluzink. Under denna period gick stålet upp mycket i pris så det var även tal om aluminium som tidigare varit dyrare än stål. Nu låg aluminium och stål på ungefär samma prisnivå men vi landade till sist på lackad stålplåt som beställaren Helix valde. Det var även lite ovisst kring leverans av stål vid denna period, men Bevego hjälpte oss att få fram det vi behövde så det var aldrig några problem.” säger Petter.

Längst bak i bilden syns sjön Vänern.

Aluminium och Rheinzink som komplement till stål

Wanäs Bleck & Plåt jobbar i vissa projekt med aluminium som är betydligt med ergonomiskt för plåtslagarna, eftersom vikten är ungefär hälften jämfört med stålplåt. Att priserna på aluminium och stål nu närmat sig varandra har bidragit till en något ökad användning av aluminium. Även Rheinzink är något som Petter och kollegorna arbetar mer och mer med. Det har till exempel lagt tak i Rheinzink på två kyrkor, och håller i skrivande stund på med två villor, en i förpatinerad Rheinzink och en i valsblank plåt som är helt obehandlad. Rheinzink är helt underhållsfritt och beställare väljer detta material både tack vare dess hållbarhet och för utseendet. Valsblank Rheinzink mattas ner med tiden till en grafitgrå nyans och blir naturligt vacker och stilren.

Långvarigt samarbetet med Bevego

”Vi beställer 90-95% av allt material via Bevego och har kontakt med filialen i Borås. Vi har handlat där sedan företaget Plåtprodukter köptes upp och gick in i Bevego, så vi har varit kunder under lång tid. När allt fungerar så här bra tycker jag inte att man ska byta. Bevego har också väldigt bra priser, ibland skickar vi ut förfrågningar till andra leverantörer och då får vi alltid bekräftat att Bevego har bra priser. Dessutom är servicen ännu viktigare än priset, och bra service får vi verkligen. Det är enkelt att ringa ner till Borås och de kan leverera till våra arbetsplatser precis som vi önskar, det är ju alltid ont om plats och svårt att ta emot mycket material åt gången men det löser vi med Bevegos hjälp.” säger Petter.

Wanäs Bleck & Plåt

Wanäs Bleck & Plåt är sju anställda varav fyra är delägare i firman. Idag tar de sig an projekt inom ett brett spektra för att få variation och för att vara mindre sårbara. Kyrktak är ett av favorituppdragen då plåtslagarnas kunskaper ställs på sin spets, och de har precis färdigställt ett kyrktak i Ransberg. Där krävs tankeverksamhet, planering och hög hantverksskicklighet. ”Det är roligt att ha varit med och bidragit till dessa byggnader. När man åker genom en stad spanar man efter sina gamla projekt. Det retar sig barnen på, och de säger att det är samma kyrka jag pekar på varje gång.” avslutar Petter.