Erik Grune, KAM Rektangulärt på Bevego, med samlingslådan på Nordbyggmässan 2018.

Låda för luft

Tänk vad bra att kunna samla ihop flera små kanaler i en låda för att göra de till en större eller använda den omvänt och göra en stor kanal till flera mindre. Bevego har under varumärket Profiduct tagit fram en samlingslåda där du kan göra just detta. Lådan som visades upp för första gången på Nordbygg togs emot med stor entusiasm.
– Vi fick in flera offertförfrågningar direkt, säger Erik Grune, KAM Rektangulärt på Bevego.

Lådan används ofta i bostadshus och är avsedd att monteras på vindsbjälklag för att samla in luft från en eller flera stigarkanaler samt som fördelningslåda mellan flera anslutande kanaler. Lådan är tillverkad i varmförzinkad stålplåt och måttanpassas efter kundens behov. Den har en tilltalande design utan yttre förskruvningar och vassa kanter. Möjlighet till att få den i annat material finns också vid förfrågan. Isoleringen i lådan kan fås i olika utföranden, som standard görs den med ett ljuddämpande och brandisolerande material typ Cleantec G100. Lådan är försedd med öppningsbara gångjärn som gör att locket kan öppnas åt två håll samt helt demonteras vilket gör det enklare att inspektera och rengöra lådans backströmningsskydd.