Frihet under ansvar för isoleringsmontörerna

Frihet under ansvar för isoleringsmontörerna

I 40 år har Eric Johansson på Bullmark Isoleringsservice arbetat inom teknisk isolering. Han fastnade för branschen tack vare den friheten som arbetet ger, och detta vill han nu ge till sina anställda. De är 14 medarbetare på företaget och har ett hundratal projekt planerade, projekt som tar allt från 30 minuter till flera år att genomföra. Ett av deras riktigt stora uppdrag just nu är bostadsområdet Västteg i Umeå, något som Eric berättar mer om här.

Bullmark är en mindre tätort 3 mil norr om Umeå och här bor Eric Johansson. När Eric 2005 startade ett företag inom teknisk isolering tillsammans med sin son Niklas Blomberg hade de verkstaden på gården och kontoret i hemmet. Platsen gav också namn till företaget som de döpte till Bullmark Isoleringsservice. I två år hade Eric känslan av att bo på jobbet, och flyttade då hemifrån med företaget. Idag har de en verkstad på 350 kvm på Västerslätt i Umeå som också inrymmer kontor och lager. Bullmarks Isoleringsservice är idag 14 medarbetare och arbetar inom brandtätning, ventilation- och VS-isolering.

Både nyproduktion och renovering

Eric har arbetat med teknisk isolering sedan 1983 då hans bror fick in honom i branschen. Idag arbetar Bullmark Isolering med alla typer av uppdrag, framför allt större projekt som till exempel lägenhetshus och äldreboenden, både nyproduktion och renovering. En liten del av deras uppdrag finns också inom industrin. ”Vi försöker hålla oss i närheten av verkstaden och arbetar främst i Umeå, men om någon vi känner ringer från till exempel Lycksele eller Skellefteå och vill ha vår hjälp så far vi.” säger Eric.

Bild: Arkinova Arkitekter och Tyréns

364 lägenheter i Västteg

Ett av Bullmarks pågående projekt är det omfattande bostadsområdet Västteg som byggs i området Teg i Umeå. De totalt 364 lägenheterna beräknas ta totalt tre år att färdigställa, projektet påbörjades under 2021 och kommer att pågå till 2024. ”Vi kommer att lägga ett par tusen timmar i detta projekt, och än är det mycket kvar.” säger Eric. Projektet omfattar 106 hyreslägenheter för ungdomar i åldern 18–25 år, 138 seniorlägenheter för personer över 60 år, samt 120 brukarlägenheter som ingår i ett vård- och omsorgsboende.

Västteg byggs på uppdrag av AB Bostaden i Umeå där Selbergs Entreprenad i Umeå AB är totalentreprenör. Bullmark Isoleringsservice har fått sitt uppdrag av Umia AB, en av flera stora aktörer som Eric och hans kollegor arbetar mycket med. På Västteg är Umia AB både VS- och ventilationsentreprenör, och har tagit in Bullmark för att isolera rör och ventilation.

Niklas Blomberg och Eric Johansson driver Bullmark Isoleringsservice tillsammans.

Fast pris eller löpande

”Vi har en del uppdrag där vi arbetar på löpande timme, och en del där vi skickat in ett anbud. I så här stora projekt som Västteg måste vi alltid lämna ett anbud, men här har vi faktiskt en del som är löpande också. Det brukar vara hugget som stucket om man går på löpande eller inte, men oftast en liten fördel till löpande eftersom vi annars behöver ta höjd för oförutsedda saker som kan hända. Vi har många återkommande uppdragsgivare som till exempel Bravida, Assemblin, Umia, Caverion, GVAB med flera. De vet vad våra medarbetare går för och känner sig trygga med löpande räkning.” säger Eric.

Stora inom teknisk isolering i Umeå

På Bullmark Isoleringsservice är det Eric och Niklas som räknar på jobben, och då är det till Magnus på Bevego de ringer för att få priser på materialet. ”Vi säljer mycket isolering och tillbehör till Bullmarks Isoleringsservice, de är stora kunder till oss här i Umeå. De gillar att arbeta med bland annat Parocs produkter så det säljer vi mycket av. Jag har varit på Bevego i 15 år och redan när jag började här var de kunder, det är roligt att vi haft ett så långt samarbete. Vi trivs väldigt bra ihop! Eller jag ska inte prata för dem, men jag kan säga att jag trivs väldigt bra ihop med Bullmarks Isoleringsservice i alla fall!” säger Magnus Abrahamsson och skrattar. Magnus arbetar som platschef på Bevego i Umeå.

Bilder från arbetet på Västteg där Bullmark Isoleringsservice står för både ventilation- och VS-isolering.

Ett öga för rörisolering

Eric har rollen som VD på Bullmark Isoleringsservice och lägger mer och mer tid på det administrativa arbetet. ”För några år sedan la jag ungefär 50% av min tid ute på byggena, men nu är det kanske 5 % av tiden kvar till det. Det är faktiskt väldigt roligt att fara ut och hälsa på personalen ute i projekten, så jag försöker att få tid till det också.” säger Eric. Till skillnad från de flesta företag i branschen där isoleringsmontörena bara är män, är fem av montörerna på Bullmarks Isoleringsservice kvinnor.

”Alla våra montörer har kunskap om både VS- och ventilationsisolering, men hos oss har vi sett att kvinnorna sticker ut lite när det kommer till VS-isolering. Våra kvinnliga montörer är extra duktiga inom rörisolering och arbetar därför främst inom just det området. Jag vet inte vad det är som gör det, men de har ett extra bra öga där. De kan se redan innan arbetet påbörjas hur det ska se ut, och de har hög finess i sitt hantverk.” säger Eric.

40 år inom teknisk isolering

I år har Eric varit i branschen i 40 år, och han berättar att anledningen till att han blivit kvar är den frihet som yrket innebär. Den friheten vill han nu ge till sina medarbetare. ”Att vara isoleringsmontör är ett arbete med frihet under ansvar. I många fall sköter man allt själv, man har kontakt med kund, åker ut och mäter, hämtar upp nycklar om det behövs, beställer material och utför jobbet. Jag känner mig trygg med mina anställda och jag vet att kunderna blir nöjda med deras leverans. De sköter sig själva och ibland vet jag knappt vart de är, och det är lika bra det. Det är bättre att de själva styr och lägger upp sitt arbete som de vill.” säger Eric.

Hos Bullmark Isolering är det många projekt igång samtidigt och listan med uppdrag som väntar är ofta lång. Det är alltifrån jobb som tar 30 minuter att genomföra, upp till flera år. Med hundratals projekt och 14 anställda är det mycket att hålla koll på. Eric och hans kollegor använder ett digitalt verktyg för tidrapportering och offerter, och utan det verktyget säger Eric att det hade blivit kaos och suttit papperslappar överallt. ”Våra kunder har bra kontakt med montörerna och ibland ringer de direkt till dem när de vill ha hjälp, det är roligt! Då underlättar det att ha ett digitalt verktyg. Montörerna rapporterar bara in materialet de handlat och hur mycket tid som lagts på projektet i systemet, så ser jag vad som ska faktureras.” säger Eric.

Det viktigaste för en bra relation

”När vi startade företaget 2005 började vi handla av Bevego och sedan dess har vi varit kvar. Det är som med allt annat, när det fungerar bra behöver man inte göra några förändringar, och det har fungerat väldigt bra under alla år. Jag tror att det absolut viktigaste för att ha en bra relation är att vara så öppen och ärlig som det bara går. Det gäller alla relationer, både med kunder, leverantörer och medarbetare. Man måste vara så ärlig som man kan, och inte hålla på med några dumheter!” avslutar Eric.