Fler projekt med stora ventilationsaggregat

Fler projekt med stora ventilationsaggregat

Att skapa ett nytt arbetssätt och arbeta in nya inköpsmönster tar lång tid, speciellt i byggbranschen där processerna är långa. Under flera år har Bevego samarbetat med företaget Komfovent, och nu börjar man se riktigt bra resultat. Fler och fler av Bevegos kunder genomför lyckade projekt med större ventilationsaggregat från Komfovent.

Bevego har under flera år sålt ventilationsaggregat främst med fokus på bostadsventilation, det vill säga villa- och lägenhetsaggregat, men nu ser man en trend i att många entreprenörer även väljer att beställa större aggregat från Bevego. De så kallade enhetsaggregaten har likt de mindre villa- och lägenhetsaggregaten tillhörande styr och regler som standard men riktar sig främst mot kommersiella lokaler med en verksamhet för upp till ca 200 personer.

Kristian Hiltunen är regionsansvarig inom ventilation på Bevego och har ett nära samarbete med Ulrik Merbom på Komfovent. Ulrik arbetar som säljare med ett upptagningsområde från Kiruna i norr till Malmö i söder. Komfovent är ett företag med ca 1000 anställda som startade i Litauen. Sedan år 2014 finns svenska Komfovent AB som med 8 anställda fokuserar på den svenska marknaden. Komfovent säljer sina ventilationsaggregat i 40 länder runt om i världen, både genom agenter och egna företag.

“För mig som arbetar med hela Sverige som arbetsplats är det svårt att hinna vara över allt, och skapa långsiktiga relationer med alla jag skulle vilja. Därför är det värdefullt för mig och Komfovent att arbeta nära Bevego som återförsäljare, på så sätt når vi ut till entreprenörer som vi inte skulle fått kontakt med annars. Kristian har dagligen kontakt med sina kunder, och när någon som honom rekommenderar våra produkter blir det trovärdigt.” säger Ulrik Merbom.

Framgångsrik resa med intern utbildning

Tack vare denna resa med Komfovent är det många av Bevegos kunder som gått från att beställa de större ventilationsaggregaten direkt från tillverkaren, till att nu samla ihop beställningen och även köpa stora enhetsaggregat via Bevego. Entreprenörerna har under lång tid lärt känna varumärket och produkterna genom Kristian och Ulriks samarbete, och vågar nu testa aggregaten från Komfovent.

“Vi har sålt ventilationsaggregat från Komfovent tidigare men nu har vi lagt i en extra växel. Att vi sålt många stora enhetsaggregat det senaste beror mycket på att vi har breddat vår kompetens internt. Under pandemin passade vi på att anordna olika typer av digitala utbildningar och Komfovent tog fram bra digitalt material. När fler medarbetare har kunskap om produkterna sprider sig ordet snabbare till kunderna.” säger Kristian.

Med en gedigen utbildning om produkterna har Bevego nu tagit ett stort steg inom teknisk försäljning, och har nu lättare att offerera en helhet inom ventilation som även innefattar större ventilationsaggregat. Den absolut största fördelen för kunden är att ha allt samlat på samma ställe, med en kontaktperson och en faktura.

Fördelarna med att beställa aggregat via Bevego:

• Komplett leverans tillsammans med övrigt ventilationsmaterial.
  • En kontaktperson och hög service.
  • Allt på samma faktura.
  • Samordnade leveranser som Bevego ansvarar för.

Bra Klimat uppskattar Bevegos helhetslösning

“Vi har köpt våra aggregat från olika leverantörer men nu blir det mest att vi går genom Bevego. I de stora projekten köper vi en helhetslösning från Bevego, det är smidigt att slippa jaga flera olika leverantörer och grossister. Bevego håller också bra priser, så vi behöver inte lägga tid på att jämföra och dubbelkolla priser. Det är riktigt bra att få allt från samma ställe, dessutom är Bevego mycket flexibla och hjälpsamma när det kommer till leveranser.” säger Pekka Rossi på Bra Klimat.

Bra Klimat är ett företag som installerar ventilation och utför teknisk isolering, i allt från villor till stora lägenhetshus. Det har 24 anställda montörer och arbetar med både projektering, montering, installation och service. Bra Klimat utgår från Torshälla men har hela Sverige som arbetsplats. Pekka Rossi är vd och arbetar med samordning och arbetsledning.

“Komfovent har bra support, när det är något tekniskt vi undrar över tar vi oftast kontakt direkt med Komfovent. Det sparar jag mycket tid på, jämfört med om jag skulle jaga en person på Bevego som sedan skulle ta kontakt med Komfovent och sedan förmedla svaret tillbaka till mig. Något annat vi sparar tid på är fakturahanteringen, det är smidigt att få allt från kanaler till aggregat samlat på samma faktura.” säger Pekka.

Värdefull support från Komfovent

Idag beställer många ventilationsentreprenörer material som ventilationskanaler, takhuvar, spjäll, don och isolering från Bevego. Att även kunna lägga till ventilationsaggregaten i samma beställning är en stor fördel som många nu har upptäckt. Att Komfovents aggregat håller en hög kvalitet är en självklarhet, och för Komfovent är det precis lika viktigt att erbjuda en förstklassig personlig service.

“Vi på Komfovent har ett brett utbud och en bra prisbild, men priset är inte allt. Vi försöker ha riktigt bra service och det är ofta en faktor till att entreprenörer väljer oss. Jämfört med våra konkurrenter i Sverige är vi lite mindre, men mer personliga! Vi kan till exempel hjälpa våra kunder med igångkörningar. Våra egna servicetekniker utgår från Göteborg, och vi samarbetar även med rikstäckande organisationer som kan hjälpa våra kunder runt om i landet. Många gånger räcker det med support på telefonen. Vi är alltid tillgängliga.” säger Ulrik.

“Tillsammans med Komfovent arbetar vi nu på leveranser till Västerås, Eskilstuna, Gävle, Falun och Örebro. Vi har även levererat ett riktigt stort aggregat till en padelhall i Skellefteå. Det är flera faktorer som ska klaffa för att en entreprenör ska våga testa aggregat som de inte arbetat med tidigare, därför är det extra roligt att så många nu har beställt produkterna. När man själv får uppleva den service som både vi och Komfovent har tror jag att man kommer att välja Komfovents produkter på nytt.” säger Kristian.

Vecka 45_Komfovent_Headerbild och bild.jpg

Ett brett sortiment

Komfovent tillverkar alla sina aggregat i egen regi och har fabriker i Vilnius, Riga och i Ryazan. Deras produktsortiment är uppdelat i två delar; Verso Standard och Verso Pro. I standardsortimentet ingår aggregat som hanterar mellan 0,2–1,7 kubikmeter luft per sekund.

Verso Pro är ett sortiment med större skräddarsydda aggregat som kan hantera upp till 11 kubikmeter luft per sekund. Aggregatet Verso-R-70 som installerades i padelhallen i Skellefteå är en produkt i detta segment. Komfovent har 5 års garanti på alla sina produkter och självklart även en Eurovent-certifiering. Bevego arbetar både med produktsortimentet Standard och Pro, och kan leverera aggregat oavsett storlek.