Ett helt unikt tak med fjälltäckning i Rheinzink

Ett helt unikt tak med fjälltäckning i Rheinzink

År 1894 grundades Borås kommunala elektricitetsverk i kvarteret Elektra där ångkraftverket tidigare låg. Detta gör att utbyggnaden av elnätet i staden sätter fart. Idag finns mycket historia bevarad på platsen och efter renoveringen som Viskans Plåtslageri nu gjort har elverket återgått till sitt ursprungliga utseende. Elverket är av kulturminnesvärde och från att de senaste åren haft ett papptak ligger det nu en mycket hållbar plåt från Rheinzink på taket.

”Stadsantikvarien såg ett gammalt foto på elverket och bestämde sig för att vi skulle eftersträva det gamla utseendet och lägga zinkplåt på taket. Innan denna renovering var det ett svart papptak med rutor i shingel istället för plåt. Jag gjorde ett test med Rheinzinks rutor för fjälltäckning för att visa hur vi skulle kunna göra. Stadsantikvarien blev eld och lågor och sa – det tar vi!” berättar Mikael Petersson som driver Viskans Plåtslageri AB.

Taket på elverket som består av en stor mängd hinder, vinklar och vrår har minst sagt varit utmanande för Viskans Plåtslageri, och de har lyckats skapa ett helt magiskt resultat. ”Detta har faktiskt varit bland det roligaste jag gjort.” säger Andreas Gustafsson som varit den ansvarige plåtslagaren på elverket i Borås. När han beskriver projektet berättar han om allt från en otroligt detaljrik skorsten till ett runt torn med många moment.

Symmetrin i resultatet är avgörande

”För att få ett snyggt tak är det viktigt att få till en god symmetri med alla bitar. När det är så många hinder och inte en enda rät vinkel, då är det en blandning av matematik och kreativitet som krävs av en plåtslagare. Man behöver också ta hänsyn till vilka sidor som syns mest nerifrån gatan, så man lägger avvikelser på rätt ställe. Huset är över hundra år så det är inte konstigt att det är lite snett här och där. Jag är jättenöjd med resultatet då vi lyckades få ihop allt på ett bra sätt.” berättar Andreas.

Elverket år 1914, huvudbyggnaden vid Västerlånggatan. Foto: Borås Stadsarkiv.

Idag använder Borås Energi elverket till kontorslokaler. Den gamla byggnaden i tegel är vackert belägen precis intill ån Viskan som rinner genom staden. Viskans Plåtslageri AB startades av Mikael Petersson 2004 och är idag fem anställda. Under många år har de gjort uppdrag åt Borås Energi och det har länge varit tal om att taket på Elektra behöver läggas om.

Mikael Petersson som driver Viskans Plåtslageri, och hans kollega Andreas Gustafsson som varit ansvarig plåtslagare på elverket i Borås.

Zinkplåten från Rheinzink får en vacker patina med tiden och detta var en effekt som stadsantikvarien eftersträvade. Andreas berättar att plåten till en början är så blank att de många gånger fick arbeta med solglasögon för att inte bländas. Om det hade regnat dagen efter var det redan en markant skillnad på plåten som då hade börjat mörkna och patineras. ”Rheinzinken är 100 % underhållsfri och i och med att man valde detta material på elverket har man sparat in två till tre takbyten.” tillägger Mikael.

5000 rutor fjälltäckning på elverket

”På de sidor ut mot gatan som är mest synliga har vi lagt rutorna från Rheinzink som bildar en fjälltäckning, och på insidan har vi gjort en bandtäckning. Taket måste vara över en viss lutning för att det ska vara godkänt att lägga rutorna, så därför gjorde vi en bandtäckning på insidan istället. Det var också tal om att kunna fästa solpaneler på bandtäckningen i framtiden. Rutorna till fjälltäckningen lägger man en och en direkt på taket. De fästs med två klamrar och minst två skruv i varje. Vi har lagt runt 5000 rutor på detta tak och man måste vara väldigt noggrann.” säger Andreas.

Hela taket på det gamla elverket är runt 900 kvadratmeter. Allt material till projektet har beställts genom Bevego i Borås, och i princip all plåt har Viskans Plåtslageri bearbetat i sin verkstad i Viskafors innan det körts ut till arbetsplatsen. Det som plåtslagarna tillverkat på plats är fotrännorna. Rutorna är ett färdigt koncept för taktäckning som Rheinzink erbjuder via Bevego och som inte kräver någon extra bearbetning utöver den extremt precisa monteringen på taket.

Viskans Plåtslageri handlar 95 % av allt sitt material på Bevego och i detta projekt har de hämtat upp plåten på filialen i Borås. ”Vi har haft tillgång till en container vid bygget där vi har kunnat förvara Rheinzinkrutorna när vi hämtat upp dem hos Bevego. Vi har bara tagit med oss så många plåtar upp på taket som vi hunnit sätta under en dag. Om zinkplåt förvaras utomhus blir det fuktigt och det bildas korrosion mellan plåtarna, så det måste förvaras torrt.” berättar Mikael.

Fönsterbleck, krönlister och takavvattning

Det plåtarbete som Viskans Plåtslageri utfört har också innefattat bleck runt fönstren och på fasaden, krönlister runt den karaktäristiska formen som avslutar byggnadens gavlar, samt montering av stuprör. Dessa tre delar har gjorts i en mörkröd lackad stålplåt då stadsantikvarien ville efterlikna en nyans han kallade för engelsk röd. Under denna renovering har även fönstren målats om från blått till rött för att skapa ett enhetligt utseende.

”Innan renoveringen var plåtdetaljerna på taket gjorda i en vit plåt. Tornet är nog det som var allra mest krävande, och det är en av få detaljer där vi ändrat utseendet något. Vi delade upp det i fler plåtar så att det blev fler falsar runt om tornet. På tornet mot ån, som jag tycker ser ut lite som ett flygtorn, gjorde vi också en justering för att det skulle bli mer underhållsfritt. Innan var tornet delvis gjort i trä.” säger Andreas.

Sätter sin egen prägel på detaljerna

Om Andreas endast får välja en detalj på taket som han är allra mest nöjd med blir det skorstenen som vetter mot Västerlånggatan. Den är täckt med mindre fjälltäckning för att smälta ihop med taket. ”Alla kollegor har verkligen gjort ett fantastiskt jobb här! Det är genom alla detaljerna på taket som man kan sätta sin egen prägel på arbetet. Någon säger hur taket ska se ut men inte hur det ska göras. Vi har många regler att gå efter men utöver det så får man hitta sin egen lösning på hur arbetet ska utföras.” avslutar Andreas.