En snygg helhet med ALP matt i mörk silver

En snygg helhet med ALP matt i mörk silver

I Kungälv får Fridhems förskola just nu helt nya, egna lokaler med plats för fem avdelningar. WOSAB Plåt AB är i full gång med bandtäckningen som kräver 1800 kvadratmeter aluminiumplåt. Det som är extra roligt är att det är plåt från Bevegos egna varumärke som sålts till projektet, ALP aluminiumplåt med matt lack i kulören mörk silver.

Offert i november och start i december

”Det var en öppen förfrågan där vem som helst fick skicka in ett anbud. Jag har kontakt med Brixly sedan tidigare och via dem fick jag tips om att räkna på detta projekt. Detta var i november 2022 och då kontaktade vi Bevego om offert på materialet. Sedan drog vi igång arbetet här i december så det var snabba puckar. Oftast har vi varit fyra plåtslagare på bygget, längderna är nio meter långa och då är det skönt att kunna jobba två och två.” säger Kalle Olsson, en av tre delägare i WOSAB Plåt AB.

”Vi på Bevego är lite stolta över att få sälja just denna plåt till WOSAB eftersom det är vår egen. Det är en 0,8 mm tjock aluminiumplåt som är tålig och ligger bra på taket. Det var just aluminiumplåt som var föreskrivet i projektet så när Kalle på WOSAB tog kontakt med oss föreslog vi just denna plåt, och Brixly som är byggherre hade inga invändningar kring det.” säger Andreas Larsson, försäljningschef inom byggplåt i väst på Bevego.

Kalle Olsson, en av fyra delägare i WOSAB Plåt AB.

Stor förskola i Kungälv

När de nya lokalerna här på Tvetgatan i Kungälv är klara är det Fridhems förskola som ska flytta in. Förskolan kommer bestå av fem avdelningar med plats för totalt 144 barn i åldrarna 1–5 år. Fastigheten blir i två våningar och inrymmer även ett tillagningskök. Den byggs av Brixly på uppdrag av Hemsö Fastighets AB, som kommer hyra ut lokalen till Kungälv kommun. Projektet påbörjades i december 2021 och beräknas vara klart innan sommaren 2023.

Full kontroll med Steel Center i Landvetter

På ett stort bandtäckt plåttak som detta är det viktigt att all plåt håller samma färgnyans. Om ett band skulle vara ljusare eller mörkare än resterande skulle detta störa ögat och inte skapa en optimal helhetsbild. I tillverkningen av plåtens beläggning kan färgnyansen skilja sig något mellan varje omgång, även om man har exakt samma tillvägagångssätt varje gång. För att undvika att leverera plåt med färgskiftningar ser man till att ta allt material från samma coil.

”När Kalle kommer och ska lägga en beställning till ett tak på 1800 kvadrat är det värdefullt att vi har vårt eget Steel Center i Landvetter. Där har vi full kontroll över processen och kan säkerställa att allt material vi levererar till Fridhems förskola är taget från samma coil. I detta projekt var det på håret att en stor rulle skulle räcka, men det gjorde det.” berättar Andreas.

Bevego och WOSAB

”Det är smidigt att köpa allt material från samma leverantör så som vi gjort i detta projekt. Förutom plåten är till exempel takavvattningen från Plannja och taksäkerheten från Weland Stål köpt genom Bevego. Det underlättar att ha en kontaktperson för alla delar och det är viktigt att det är någon man kommer bra överens med. Då är det enkelt att höra av sig när man har frågor eller om det skulle uppstå problem. Man vet också vem man har att tacka när allt flyter på bra! Det har varit skönt att ha André Bendelin på Bevego i detta projekt!” säger Kalle.

En snygg helhet i samma kulör

Både taksäkerheten från Weland Stål och takavvattningen från Plannja är lackad i samma kulör som aluminiumplåten i mörk silver, så att allt ska hänga ihop på ett snyggt sätt. Eftersom att detta är en förskola har man tänkt lite extra på hållbarheten. Vandalrör är något som förstärker avslutet på stuprören i offentliga miljöer och passar extra bra där det kan ske en vild fotbollsmatch eller andra spännande lekar runt stuprören, precis som på gården på en förskola. Även vandalrören som används i projektet är lackade i mörk silver.

”Fridhems förskola ska också utrustas med solpaneler på taket. Dessa monteras av elektriker men infästningen står vi på WOSAB för, även den kommer från Bevego. Fönsterplåten som ramar in den lila fönsterprofilen är i samma typ av plåt som taket, ALP matt aluminium men i vitt. Denna matta plåt är enkelt att arbeta i, och ytan som har lite struktur gör att plåten inte är så känslig för repor. Nu ska vi snart börja med ett skärmtak som ska byggas ut från fastigheten, och i maj beräknas vårt jobb vara färdigt. Om vi lyckas med det beror på vädret, just nu när det är minusgrader är det lite för kallt för att bearbeta plåten.” säger Kalle.

Historien om WOSAB Plåt AB

Är man intresserad av företagshistoria är WOSAB Plåt ABs bakgrund en spännande läsning. Oscar Olsson startade ett kopparslageri i Stenungsund på mitten av 1800-talet där han tillverkade kopparkittlar och koppargrytor. Hans son Werner ombildade sedan företaget till ett byggnadsplåtslageri med namnet Werner Olsson Byggnadsplåt. När Werners son Bertil sedan drev företaget bytte han namnet till Werner Olsson & Söner Aktie Bolag, och på 1980-talet vad det Bertils söner Kent och Håkan som tog över verksamheten.

I många år drev sedan Kent företaget med sina barn Kalle, Niclas och Jannike, som idag har tagit över driften från sin pappa. 2002 gjordes det senaste namnbytet då en förkortning av företagsnamnet bildade det nya namnet WOSAB Plåt AB. Det är nu femte generationen som driver företaget vidare på sin över 100 år långa resa. De är 14 anställda och utgår från Stenungsund, och har uppdrag hela vägen från Göteborg till Uddevalla.