Att gå från stålplåt till aluminium

Att gå från stålplåt till aluminium

Är du plåtslagare och arbetar vid kusten där salta stänk hör till vardagen, då är du förmodligen van vid att arbeta med aluminium. Är ditt arbetsområde istället Sveriges inland är du sannolikt lite mer ovan vid bandtäckning i aluminium. Att materialet är vanligare vid kusten grundar sig i att aluminium inte rostar utan står emot salt och de påfrestningar som tak och fasader nära havet utsätts för. Bevego har tillsammans med Prefa gett fler plåtslagare möjlighet att testa att arbeta i aluminiumplåt och upptäcka fördelarna.

Utbildar plåtslagare inom aluminium

Prefa arbetar med tak- och fasadsystem uteslutande i aluminium. Tobias Eriksson arbetar som tekniker på Prefa sedan sju år tillbaka och har en bakgrund som plåtslagare. I sin roll som tekniker åker han bland annat ut till plåtslagerier och håller olika typer av utbildningar, till exempel inom Prefas olika system och grundkurser för de som vill börja arbeta i aluminium. Det kan också handla om utbildningar där plåtslagare fått ett uppdrag där Prefas produkter är föreskrivna och man är i behov av att lära sig mer om själva produkten.

Aluminium har många fördelar jämfört med traditionell stålplåt. Plåtslagare runt om i Sverige blir mer och mer nyfikna på hur det är att arbeta i materialet och vill undersöka om detta är något för dem. När man övergår från att ha arbetat i stålplåt och tar steget till aluminium är det vissa saker men måste tänka på. Det är detta som Tobias fokuserar på i sina grundkurser där han utgår från bandtäckning och lär ut både teori och praktik.

Utbildning för Bevegos kunder

Jan Olsson arbetar som utesäljare inom byggplåt på Bevego i Region Mellan. ”Jag har tänkt ett tag på att anordna en utbildning inom aluminium för våra plåtkunder här i Mälardalen. Här är man inte lika bekant med aluminium som man är till exempel vid Västkusten eller i södra Sverige. Prefa har nu en ny säljare, Sabrina AlSalim, och då passade det bra att vi på Bevego bjöd in till ett event där plåtslagare både kunde lära känna Sabrina samt genomgå en utbildning. Det var ett antal plåtslagerier som deltog under utbildningsdagen i augusti, både kunder anknutna till vår filial i Västerås och i Eskilstuna.” säger Jan Olsson.

Utbildningen genomfördes under en dag som bestod av lunch, fika, nya lärdomar och nya kontakter. Jan ordnade en verkstad att genomföra utbildningen i och Tobias levererade sina kunskaper kring vad man ska tänka på när man arbetar i aluminium. En del av kursen bestod av att deltagarna fick känna på materialet och testa att falsa, klippa och bocka. Att det var flera plåtslagerier som genomförde kursen tillsammans verkade uppskattas då man kunde byta erfarenheter med varandra och dela alternativa lösningar.

Att tänka på kring plåt i aluminium

”Jag uppfattar det som att de som går en grundkurs om aluminium gillar att arbeta i materialet efter att ha testat, och det känns som att de lär sig något och tar med sig kunskaperna. Jag pratar mestadels utifrån bandtäckning och går igenom fallgropar och vad man ska undvika när man arbetar med aluminiumplåt. Den största risken är helt klart rörelsen i materialet, man måste ha med i beräkningen att aluminium reagerar mycket på både kyla och värme.” säger Tobias Eriksson.

Fördelarna med aluminium

Korrosionshärdigheten var det som gjorde att plåt i aluminium började användas i utsatta miljöer. Att aluminium nu ökar i popularitet oavsett vart man arbetar har att göra med materialets låga vikt som skapar en betydligt bättre ergonomi och arbetsmiljö för plåtslagarna. Aluminium väger ungefär en tredjedel av vad stål gör. Det gör materialet betydligt lättare att hantera i alla steg, från det att rullen med plåt levereras till verkstaden tills dess att takets alla detaljer är på plats. Även resurserna vid frakt påverkas positivt av den låga vikten.

Materialet som läker sig själv

Inte nog med att aluminium inte rostar, det läker också sig själv vid repor och andra enklare skador som kan bildas under arbetet med plåten. När en yta av ren aluminium skadas oxiderar ytan. Det innebär att en tunn hinna av aluminiumoxid bildas och blir som ett effektivt skydd för metallen. Inte heller vid dessa skador kan rost bildas. Prefa säljer sin aluminiumplåt och sitt system i ett flertal olika kulörer. De har dessutom sin patenterade P10 lack- och materialgaranti i 40 år på alla sina produkter.

Prognosen de närmaste 40 åren säger ca 75 000 soltimmar och 35 000 liter regnvatten per kvadratmeter. Men med Prefa är du försäkrad mot sprickor, korrosion, frostskador, fragmentering och blåsbildning. En annan fördel är att aluminium kan återvinnas hur många gånger som helst med bibehållen kvalitet. Produktionen av sekundäraluminium kräver 95% mindre energi än utvinningen av primäraluminium, och den största delen av aluminiumplåt på marknaden är återvunnen.

Prefa - Stark som en tjur

Stark som en tjur är Prefas slogan som syftar till tak- och fasadsystemen som håller i generationer och som står emot i princip allt. I över 75 år har Prefa arbetat med att utveckla och producera innovativa system samt takavvattning i aluminium. Allt började i Österrike och idag arbetar Prefa i 23 länder i Europa. Prefa arbetar bland annat mot arkitekter som väljer Prefas system för både utseende, unikitet och hållbarheten med 40 års materialgaranti.