Arkitekten välkomnar resenärer med flaggor från hela världen

Arkitekten välkomnar resenärer med flaggor från hela världen

Under våren 2021 kommer hotellet på Göteborg Landvetter Airport att stå klart. De 22 000 kg plåt i form av världens flaggor som du kunnat läsa om i BevegoNytt tidigare är nu monterade på fasaden. Det är arkitektbyrån Wingårdhs som har gestaltat hotellet, där Gert Wingårdh varit huvudansvarig arkitekt. I denna intervju kan du läsa om hans tankar kring hotellet.

Detta är del 2 i artikelserien om hotellet i Landvetter. Om du vill läsa del 1 om arbetet med den unika fasaden i plåt, utförd av Kode Plåt hittar du artikeln här.

Ökad efterfrågan på terminalnära hotellrum
Swedavia är ett statligt ägt bolag som har i uppdrag att äga, driva och utveckla Sveriges nationella basutbud av flygplatser. De tio flygplatserna i Swedavias nätverk knyter samman Sverige och skapar en bro mellan Sverige och resten av världen, med syfte att göra det möjligt för människor att mötas.

Swedavia är beställare av hotellet i Landvetter, och de har under lång tid sett en ökad efterfrågan på terminalnära hotellrum och konferensmöjligheter på Göteborg Landvetter Airport. Ambitionen är att skapa en ny, attraktiv mötesplats för resenärer och besökare alldeles intill terminalen.

Det nya hotellet är också en viktig del i Swedavias strategi att utveckla en flygplatsstad på och omkring Landvetter, med lager- och logistikverksamheter, kontor, hotell, handels- och arbetsplatser. Med sin placering i anslutning till terminalen, butiker och restauranger kommer hotellet att få ett förstklassigt läge.

Swedavia tog fram en kravspecifikation och år 2016 utlyste de en projekttävling avseende arkitekturen. Fem arkitektkontor fick tävla om att utforma hotellet och det var teamet från Wingårdhs som presenterade det vinnande förslaget.

Gert Wingårdh, huvudansvarig arkitekt. Foto: Petter Berg.

Flaggorna skapar ett välkomnande intryck
“Vi fick frågan från Swedavia om att presentera ett förslag på hotellet i Landvetter, då tog vi fram det som gått under arbetsnamnet Flag Hotel. Idéen till flaggorna fick jag en morgon när jag lyssnade på radion. Där berättade man om en kvinna som flytt från Ungern till Schweiz under andra världskriget, och den positiva känslan hon fick av att mötas av en Ungersk flagga i det land hon kom till. Den känslan av välkomnande vill vi att hotellgäster och resenärer på Landvetter också ska mötas av.” säger Gert Wingårdh.

Teamet på Wingårdhs valde ett internationellt tema de kallar för “Öppet för världen”. Hotellets fasad täcks med flaggor i plåt från hela världens hörn. Över hotellets entré skapas ett skärmtak som ska skydda alla gäster från väder och vind samt ge ett välkomnande intryck. Även här fyller världens flaggor upp ytan och ger ett välkomnande intryck.

“Jag tror att det var vårt genomgående internationella tema som juryn föll för, i kombination med att vi hade tagit fram ett enkelt och komplett förslag. Vi är noga med att integrera våra projekt i sin omgivning och skapa en fungerande helhet. Arkitekter observerar sin omgivning och på Landvetter flygplats är det mycket som är gjort i rostfri plåt, därför valde vi en ljusgrå plåt även till fasadens flaggor för att få hotellet att smälta in i miljön.” säger Gert.

Att alltid skapa något nytt
Att täcka en fasad på detta sättet, med kassetter i perforerad plåt är inget som Wingårdhs gjort tidigare. Gert berättar att det roliga med att vara arkitekt är att göra saker som man aldrig gjort förut. Att hela tiden komma upp med nya idéer är en del av att arbeta som arkitekt, och Gert berättar hur det går till. “Man lägger sig bara ner, tittar upp mot himlen, och sedan kommer idéerna till en.”

När man tar fram ett förslag likt detta behöver teamet på arkitektkontoret ta kontakt med många olika tillverkare för att beräkna materialåtgång och kostnader. I detta steg hade Wingårdhs kontakt med Kode Plåt som räknade på hur mycket plåt som behövdes för att stansa ut tusentals flaggor, vilka verktyg som behövde köpas in och hur mycket tid det uppskattningsvis skulle ta. Här kan du läsa del 1 i denna artikelserie, om arbetet som Kode Plåt gjort och Bevegos leverans av 22 000 kg plåt.

Efter att ha skapat detaljerade ritningar med materialåtgång och kostnader, och beställaren har bestämt sig för att gå på detta spåret lämnas ritningarna över till entreprenören. Hotellet i Landvetter är byggt av PEAB, och de ritninga som lämnades över är så utförliga att arkitekterna själva inte behöver vara involverade i processen under byggtiden. Gert hälsar däremot att teamet från Wingårdhs gärna kommer på invigningen.