Utbildar om aluminium: Kunskap är inte tungt att bära

Utbildar om aluminium: Kunskap är inte tungt att bära

Som grossist inom byggplåt, teknisk isolering och ventilation tycker Bevego det är viktigt att vara en kunskapsbärare. Att ligga i framkant, bjuda på kunskap och att vara med och driva branschen framåt. Därför bjöd Bevego tillsammans med Plannja in sina kunder till ett utbildningstillfälle inom byggplåt med fokus på aluminium, i Malmö, Göteborg, Örebro och Stockholm.

De fyra heldagsutbildningarna under mars månad blev snabbt fullbokade i alla städer. Direkt när platserna släpptes märkte Bevego att törsten efter att öka sin allmänna kompetens inom plåtslageribranschen var stor, och att det aktuella ämnet aluminium lockade deltagare. Utbildningarna arrangerades på ett lokalt Scandic, med plats för cirka 50 deltagare i varje stad. Temat var ”Lär dig arbeta med aluminium” och utbildningen genomfördes som ett samarbete mellan Bevego och Plannja, Europas ledande tillverkare inom tunnplåtsprodukter för byggmarknaden.

Ökad kunskap tillför i vardagen

”Vi fick ett stort intresse på utbildningstillfällena, de blev snabbt fullbokade och vi fick fin respons av deltagarna efteråt. Jag upplevde att våra kunder tycker det är viktigt att höja sin kompetens och utvecklas inom plåtslageri, och att de känner hur ökad kunskap tillför i deras vardag. Kunskap är inte tungt att bära. Jag tror också att många tyckte att ämnet var spännande. Det är fortfarande många plåtslagare som aldrig har arbetat i aluminium. I Skåne, vid havet, är kännedomen kring aluminium större jämfört med i inlandet, som till exempel i Örebro och Karlstad, och även Stockholm för den delen.” säger Johan Cronhamn, affärsområdeschef inom byggplåt på Bevego.

Roslagens Plåtkonsult Aktiebolag

Som föreläsare och expert inom aluminium anlitades Stefan Lardner för att dela med sig av sin kunskap. Stefan har lång erfarenhet av branschen och arbetar som fristående konsult och oberoende besiktningsman. Sedan år 2000 driver han företaget Roslagens Plåtkonsult Aktiebolag. Utöver föreläsningar och utbildningar erbjuder Stefan och ett team av konsulter allt från rådgivning och granskning av handlingar till projektering, upphandling, kontroll och besiktning. Under Bevegos utbildning ”Lär dig arbeta i aluminium” tog han med publiken från plåtens historia till nutid. Hans engagemang för yrket inspirerade publiken som fick med sig värdefull kunskap samt tips och trix att använda i sin vardag.

Engagemang och entusiasm

”Utbildningen som varade en heldag blev verkligen jättelyckad! Stefan Lardner är en fantastisk föreläsare. Han höll låda med engagemang och entusiasm från kl 8.30 på morgonen till kl 15.00 på eftermiddagen, med paus för lunch. Ingen lämnade lokalen innan det var slut, och inte en enda person somnade. Jag var med under alla fyra dagar så jag såg det med egna ögon. Han lyckades verkligen hålla allas intresse uppe under hela dagen. ” säger Johan.

Ökat engagemang och intresse

Stefan Lardner.png

”När jag är ute och föreläser försöker jag alltid att engagera plåtslagarna och få de lite mer intresserade av detaljer. Jag tycker generellt att engagemanget och intresset behöver höjas i branschen. Man kan fundera en extra gång över varför ett resultat blir som det blir och hur man kan förbättra det. Man kan anpassa sitt arbetssätt ännu mer utifrån vilket jobb som ska utföras, och man kan ställa in maskinen lite mer noggrant utifrån det material man arbetar i. Det är små detaljer som gör stor skillnad när det kommer till kvaliteten på slutresultatet.” säger Stefan Lardner.

Stefan nämner att många anser att de inte finns tid att lägga på detaljer. Många arbetar i gamla hjulspår och utför sitt arbete så som man en gång lärde sig, utan att ta till sig nya tekniker eller tillvägagångssätt. Stefan nämner också en rapport som publicerats av Boverket som visar att fel, brister och skador i byggbranschen kostar samhället upp till 111 miljarder kronor varje år i Sverige. Det motsvarar 25 procent av omsättningen i hela byggsektorn. ”Oavsett vilket material man arbetar i, om det är koppar, stål eller aluminium måste man lägga ner engagemang i det man gör, det vinner alla på i längden.” säger Stefan.

Kunskap med både bredd och djup

Stefan fick i uppdrag att ta fram en endagsutbildning på temat ”Lär dig arbeta med aluminium” och fångade upp ämnet med stor bredd, allt från plåtens historia till praktiskt arbete på en byggarbetsplats berördes. Förutom att Stefan gick djupare in på hur man arbetar med aluminium fick deltagarna också med sig information om regelverket AMA, olika defekter som kan uppstå i plåt och mycket mer.

”Syftet med dessa utbildningar var att öka kunskaperna om aluminium och det tror jag att vi lyckades med. Vi fick positiv respons från deltagarna och jag tror att många fick med sig lite nya idéer, och om man inte arbetat med aluminium tidigare hoppas jag att man fick en ökad förståelse för materialet. Det har framför allt att göra med att aluminium påverkas mer av värme och kyla än vad stålplåt gör, och därmed rör sig mer. Så det är lite saker att tänka på innan man sätter igång.” avslutar Stefan.