Startade eget för att utmana sig själv

Startade eget för att utmana sig själv

Niklas Johansson är 25 år och gillar när det händer nya saker, och det är precis vad det gör när man har startat eget företag. Sedan Niklas startade NJ Isolerteknik för drygt ett år sedan har det varit mycket nytt att sätta sig in i, som att lämna anbud, lära sig nya leveranssystem, anlita förstärkning och ha en dialog med både kunder och leverantörer. Dessutom har stora jobb kommit in så det har varit fullt upp med att isolera.

Bevego får vara med på resan

”Det är roligt att få följa Niklas på sin resa som egenföretagare. Det är inte så ofta det startar nya företag inom isoleringsbranschen så att Bevego får vara med från början är lite extra kul. Även om Niklas är så ung har han arbetat inom branschen i många år, han är redan väldigt duktig. När han startade upp och frågade om vi kunde samarbeta tog vi ett möte och tittade på hans behov kring bland annat lagerhållning och leveranser. Sedan dess har vi hittat ett bra arbetssätt och produkter som Niklas verkar trivas bra med.” säger Henrik Thorén som är regionansvarig för försäljningen inom teknisk isolering.

Vecka 26_Bevego_Hogsbo_NJ Isolerteknik_bild 1.jpg

Ett av Niklas pågående projekt är i Karlastaden i Göteborg.

Arbetar i stora projekt redan från start

Ett av de projekt som Niklas arbetar på just nu är Katten i Vänersborg. Ett projekt där Niklas isolerar både rör- och ventilationsinstallationer. Vi har tidigare skrivit om projektet Katten i BevegoNytt då ventilationen på taket höll på att färdigställas för att få huset tätt. Nu har Niklas varit uppe och isolerat i Vänersborg så att snickarna kunde färdigställa yttertaket. Niklas bor i Partille och har framför allt projekt i Göteborg med omnejd. Ett av hans stora uppdrag är i Karlastaden där han i några av projekten isolerar rörinstallationerna.

”Karlastaden är ett otroligt stort byggprojekt så för att all logistik ska fungera finns ett speciellt leveranssystem som vi entreprenörer måste använda oss av. Där behöver man bland annat ange hur mycket som ska levereras och vilken våning det ska till. Sedan får man en tidslucka då man får rulla in med lastbil och lämna materialet. Eftersom att Bevego levererar mitt material till Karlastaden har de behövt sätta sig in i systemet. Teamet på filialen i Högsbo har varit en enormt stor hjälp, nu börjar vi lista ut hur vi ska arbeta med leveranssystemet på bästa sätt.” säger Niklas.

Vecka 26_Bevego_Hogsbo_NJ Isolerteknik_bild 2.jpg

Ett mer omfattande arbete och större variation

Det var Niklas bror som drog in honom i isoleringsbranschen, och innan han tog studenten hade han arbetat extra på både helger och skollov. Niklas gillar arbetet som isoleringsmontör men efter några år som anställd kände han att varje dag var den andra lik, han ville ha en större utmaning och det var därför han tog steget att starta NJ Isoleringsteknik. Att få se projekten ur ett större perspektiv och få mer varierande arbetsuppgifter driver Niklas. Han uppskattar saker som att ta beslut om vilket material som ska användas och att planera sina projekt, han tycker dessutom att det är roligt med siffror.

Niklas säger att knepet för att lyckas är att arbeta hårdare och några timmar extra. Samtidigt flikar Henrik in att det lugn och driv som Niklas har är ett vinnande koncept. Något som de tillsammans arbetat mycket med är att hitta rätt material för Niklas projekt och arbetssätt. Bevego har fört en dialog med olika leverantörer och varit ett värdefullt stöd när det kommer till beräkningar och andra funderingar som uppstår när man gör något för första gången. För Niklas är det viktigt att använda högkvalitativt material så att resultatet håller högsta nivå, och han har hittat produkter som lever upp till hans förväntningar.

Vecka 26_Bevego_Hogsbo_NJ Isolerteknik_bild 3.jpg

Hampus är en del av teamet på filialen som Niklas har fått värdefull hjälp av.

Diskuterat materialval och olika lösningar

”Vi på Bevego är en grossist men vi har stort fokus på det mervärde som vi kan ge våra kunder. Vi kan hitta riktigt bra lösningar som underlättar deras vardag, så att de i sin tur kan leverera riktigt bra kvalitet till sina kunder. Alla våra kunder är unika och vill ha hjälp med olika saker. Med Niklas har vi till exempel diskuterat materialval, gjort beräkningar, haft en dialog med leverantörer och optimerat olika isoleringslösningar. Det är roligt att Niklas med sitt nystartade företag satsar på kvalitet och väljer att hålla en mycket hög nivå på sitt material.” säger Henrik.

”Bevego har hjälpt mig så att jag kan vara konkurrenskraftig. Genom att jag fått hjälp med material av hög kvalitet och snabba leveranser har jag kunnat levererar ett lika bra resultat som etablerade företag i branschen. Det är alltid så enkelt att åka in till filialen i Högsbo, här får man verkligen en personlig service. De har välfyllda lager och om det är något som inte finns kan man alltid få det levererat från filialen i Bäckebol som också är jättebra.” säger Niklas.

Vecka 26_Bevego_Hogsbo_NJ Isolerteknik_bild 4.jpg

Henrik Thorén arbetar ofta från filialen i Högsbo, tillsammans med kollegorna Hampus (till höger i bild), Robert och Jörgen.

Bevegos filial i Högsbo

Filialen på August Barks Gata är en av tre filialer i Göteborg. Här finns affärsområdena byggplåt och teknisk isolering representerade. I kontrast till filialen i Bäckebol som är en av Sveriges största och ligger 19 kilometer härifrån, är detta en av Sveriges minsta filialer. Här arbetar Hampus, Robert och Jörgen. De lever och andas personlig service, och känner sina kunder väl. De är noga med att lyssna på kundernas behov och har välfyllda lager för att alltid vara redo när hjälpen behövs.

”Genom att vara lyhörd, så som de är i Högsbo, kommer man nära sina kunder. Filialen har många kunder som bor här i Västra Frölunda och på denna sidan av Göteborg, och som tycker det är enkelt att åka inom filialen för att hämta upp material på morgonen. Då behöver de inte åka igenom centrum och riskera att fastna i trafiken. Filialen har ett bra läge, välfyllt lager med bra utbud och ett fantastiskt team.” avslutar Henrik som ofta dyker in på filialen i Högsbo för att träffa sina kunder.