15 år som turbilschaufför för Bevego

15 år som turbilschaufför för Bevego

“Det är ett helt led av människor som påverkar kundens intryck av Bevego och vår service. Det tar inte slut när en säljare fått in en order. Efter det ska administrativa uppgifter utföras, lagerpersonalen ska plocka och packa produkterna, och chaufförerna ska leverera varorna så att de finns hos kunden i rätt tid. Det är många personer inblandade.” säger Peter Strålman som kör en av Bevegos turbilar.

Peter Strålman arbetade på Isolator mellan år 1997 till 2005 då de blev uppköpta av Bevego, han följde med företaget och fortsatte att arbeta som chaufför även för Bevego. I 15 år har Peter nu kört en så kallad turbil mellan Bevegos filialer och deras kunder, och sett till så att rätt material hamnar på rätt plats. Peter säger att det inte är någon direkt skillnad på arbetet nu och då. Nu kör han både isolering, ventilation och plåt, medan han förr endast körde isolering.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
“Jag går upp kl 4.45 på morgonen och sitter i bilen kl 5.15. Jag bor utanför Alingsås så vid kl 6.00 är jag nere i Göteborg. Om jag vet att det finns något på Steelcenter i Hisings Backa, då hinner jag med en tur dit för att hämta upp material innan jag åker till Bevego Bäckebol som öppnar kl 6.30.” berättar Peter.

Ibland vet Peter dagen innan vad han ska köra under nästa dag, och ibland inte. När han kommer till filialen i Bäckebol på morgonen är allt han ska hämta redan förberett, och det finns information om vart och till vilken kund leveranserna ska lämnas. Flera gånger om dagen hinner Peter besöka lagret i Bäckebol för att fylla lastbilen med nya leveranser att köra ut.

Vad är det svåraste med arbetet som chaufför?
“Det är egentligen aldrig tidspressen eller att hitta till rätt adress som är det svåra i mitt arbete. Man löser det mesta med bra planering och kommunikation. Om jag ska till ett nytt ställe brukar jag ringa upp kunden för att kolla läget och se hur jag smidigast kan komma intill för att lossa godset. Det löser sig alltid, både jag och kunden vill ju att det ska gå så smidigt som möjligt.” säger Peter.

År 2012 stod Clarion Hotel Post klart, ett projekt mitt i centrala Göteborg med otroligt lite plats att stanna till och lossa gods på. Samtidigt är det många olika företag och yrkeskategorier som jobbar på byggarbetsplatsen, och alla behöver olika material levererat. Under byggnationen körde Peter Bevegos turbil med material till bygget, och han berättar om den extrema platsbristen.

“Den största utmaningen i mitt yrke är nog platsbristen som råder på många byggarbetsplatser. När till exempel Posthotellet byggdes fanns det absolut ingen plats. Som chaufför fick man ett intervall på 30 minuter där man var ensam om att lossa. Det var små leveranser åt gången för att vår kund direkt skulle kunna bära in det material som levererades. Om någon inte hämtade sin leverans inom utsatta 30 minuter slängdes det i en container, det fungerade inte annars.” berättar Peter.

Kontakten med kunderna är det som Peter gillar bäst
Området som Peter arbetar inom sträcker sig mellan Kungälv, Alingsås, Landvetter och Kungsbacka. Han kör till Bevegos kunder inom både ventilation, isolering och plåt. Kunderna förflyttar sig ofta och har många olika projekt igång, medan vissa är kvar på större byggprojekt en längre tid. Peter har bra koll på kunder, platser och olika projekt, han gillar den sociala biten och lär känna människor längst resan.

“Jag är själv mycket i mitt arbete. Jag har koll på det jag ska göra och jag är inte så beroende av andra, det passar mig. Samtidigt tycker jag att den sociala biten är det roligaste med jobbet! Jag gillar kontakten med kunderna, att få tjöta lite och lära känna olika personer. Kanske har man gemensamma fritidsintressen, man lär sig att vissa åker hoj och andra åker husbil och då är det roligt att prata lite om det.” säger Peter.

Vad krävs för att göra ett bra jobb som turbilschaufför?
Peter är inte den som tycker det är speciellt roligt med lastbilar. Han bryr sig inte om att ha några extra finesser i bilen, han har till exempel inte någon kaffekokare i hytten. Däremot har han en stereo men den använder han aldrig.

“Jag tycker inte att man behöver ha ett intresse för lastbilar eller att köra bil för att passa som chaufför, det viktigaste är att du är social och tycker om att prata med olika typer av människor. Jag ser det som en del av servicen att vara trevlig och småprata lite. Det finns inga otrevliga människor, bara trevliga människor och mindre trevliga människor. Det beror ju på mig själv också, om jag har en dålig dag är det bättre att jag är tyst.” säger Peter.

Sin arbetsdag avslutar han när det är slut på körningar, det brukar bli en arbetsdag på 8 timmar. Om Bevego har haft helt slut på körningar har det hänt att han kört för Dahl inom samma koncern, men det är inte ofta. För Peter spelar det ingen roll vilken typ av produkter han kör, det är inget som är lättare eller svårare. Han nämner dock att vattenavrinningen med en längd på 6 meter kan vara lite otymplig.