Du sitter på en guldgruva

Betydelsefulla möten och Fri företagsamhet startar nu skoltävlingen "Biznizz - få entreprenörer att berätta!" Målgruppen är gymnasieelever över hela landet. Syftet är att bygga broar mellan skola och näringsliv och samtidigt skapa ett ökat intresse för företagande.

Tävlingen går ut på att eleverna ska be entreprenörer berätta om sina betydelsefulla möten. Några av berättelserna kommer att finnas med i boken "Betydelsefulla möten - Entreprenörer berättar" som kommer ut i höst.
- Att redan under skoltiden få jobba i skarpa projekt där ens bidrag är del av något större, gör att eleverna tar både sig själva, sin förmåga och den skillnad de kan göra på mycket större allvar, säger Emma Pihl, som är projektledare för skoltävlingen 'Få entreprenörer att berätta", samt författare till boken Vinnare i din egen tävling - Inspiration för din personliga utveckling.

Tävlingen är webbaserad. Inbjudan till skoltävlingen går ut till skolorna under vecka 13 och pågår till 26 maj 2009. Vinnarna offentliggörs den 2 juni. Första pris är en Äventyrsbox från upplevelseföretaget Smartbox, till varje teammedlem.

- Vi har skapat skoltävlingen som en värdefull pusselbit till skolans verksamhet för att ge eleverna träning och möten med näringslivet. Projektet ger färdighetsträning för livet, kontaktskapande med framtida kollegor och arbetsliv samt en möjlighet att använda kreativitet och företagartalanger inom skolans ramar, säger Emma Pihl

Läs mer på www.biznizz.se och www.betydelsefulla.se
Kampanjsite för Entreprenörer berättar www.entreprenorerberattar.se
Ladda ned loggo och poster: http://betydelsefulla.se/page.aspx?page=309

Betydelsefulla möten
Emma Pihl, projektledare skoltävlingen.
tel 070-471 20 63
e-post: emma.pihl@betydelsefulla.se

Catherina Ronsten
tel. 016-400 2004 alt. 073-600 32 12
e-post: c.ronsten@betydelsefulla.se

Fri Företagsamhet
Anna-Lena Holmström, tel. 070-293 13 53
e-post: anna-lena.holmstrom@svensktnaringsliv.se

KORT FAKTA
Syftet med tävlingen "Biznizz" är att;
1, Skapa möten mellan ungdomar och befintliga entreprenörer. Ett möte mellan skola/ungdomar och näringsliv/entreprenörer. Att möjliggöra för eleverna att själva få uppleva betydelsefulla möten för sin framtid och karriär.
2, Utmana eleverna till att använda och utveckla sina entreprenörskunskaper i ett skarpt projekt.
3, Öka den mediala uppmärksamheten på lokalnivå för entreprenörskap och intresset för företagande.

Betydelsefulla möten
Ett betydelsefullt möte är alla möten mellan människor som gör skillnad i ena eller båda personernas liv. En ny insikt, en ny tanke, en ny riktning, ett nytt val, en ny medvetenhet eller ett nytt beslut förverkligas av ett betydelsefullt möte.

Betydelsefulla möten - bakgrund
Betydelsefulla möten startade år 2000 med en riksomfattande insamlingskampanj av Betydelsefulla lärare. Tre riksomfattande projekt i serien med Betydelsefulla möten har genomförts på riksnivå (skola 2001, vård 2004 och idrott 2008) med mycket stor genomslagskraft och framgång. Betydelsefulla möten har tagit fram en metod och struktur för att på riksnivå samla in spännande vardagsberättelser med fokus på betydelsefulla möten. Möten där människor via en annan person bestämt sig för att ta nya steg i livet. Betydelsefulla möten lyfter fram ögonblick och möten som gjort och gör skillnad. Varje kampanj resulterar i en bok med en samling av betydelsefulla möten-berättelser från hela Sverige. Hösten 08 startar vi tillsammans med Svenskt Näringsliv/Fri Företagsamhet vår fjärde kampanj där vi skall samla på entreprenörers berättelser. Betydelsefulla möten har ingen koppling till någon religion eller politisk organisation utan vill peka på varje enskild persons möjlighet att själv påverka - både sitt eget och andras liv - på ett positivt sätt. Betydelsefulla möten kännetecknas av riktigt bra berättelser som man snabbt kan förstå och ta till sig. Kort, kärnfullt och gripande! Direkt från vardagen.
På hemsidan www.betydelsefulla.se hittar du mer information.

Tidigare Betydelsefulla möten kampanjer/böcker
Betydelsefulla lärare - en samling berättelser om lust och växtkraft
Betydelsefulla möten i vården - en samling berättelser om sorg och glädje
Betydelsefulla möten i idrotten - en samling berättelser om mod, svett och tårar

Catherina Ronsten
Initiativtagare till Betydelsefulla möten är frilansjournalisten och marknadsekonomen Catherina Ronsten. Catherina har varit egenföretagare i 12 år och är en ovanlig entreprenör eftersom hennes affärsidé bygger på att hon samlar på möten som blivit betydelsefulla och fått en avgörande betydelse för människors liv.
Hemsida: www.betydelsefulla.se

Emma Pihl
Emma Pihl är projektledare skoltävlingen "Chansen - få entreprenörer att berätta". Emma arbetar dessutom som föreläsare och personlig coach via sitt företag Inspirera. Författare till Vinnare i din egen tävling och Se mig!
Hemsida: www.inspirera.nu

Fri Företagsamhet
Fri företagsamhet vill visa att människor kan använda sin företagsamhet för att ändra världen. Sin egen och/eller andras. Målet är att svenska folket ska hylla och sträva efter företagsamhet. När framgång på företagsamhetens område har samma status som framgång på idrottens område har vi nått målet. Initiativet till Fri Företagsamhet kommer från Svenskt Näringsliv.
Hemsida: www.friforetagsamhet.se