Den 1 juli träder nya regler i kraft som möjliggör att köra lastbilar med en totalvikt på upp till 4,25 ton med endast ett B-körkort.

Från och med 1 juli får man köra lastbilar upp till 4,25 ton med B-körkort

Den 1 juli träder nya regler i kraft som möjliggör att köra lastbilar med en totalvikt på upp till 4,25 ton med endast ett B-körkort, förutsatt att de drivs av alternativa bränslen och att en ansökan om undantag beviljas. Förändringen är ett steg mot att underlätta övergången till fossilfria transporter och gäller endast företag och organisationer.

Från och med den 1 juli träder en ny regel i kraft som gör att det är möjligt för yrkestrafik att köra lastbilar, utan släp, med en totalvikt på upp till 4,25 ton med endast ett B-körkort. Det enda kravet är att lastbilen drivs av alternativa bränslen som till exempel el och att en ansökan om undantag är beviljad. Detta är ett försök som införs för att underlätta övergången till mer fossilfria transporter och gäller endast företag och organisationer. Som privatperson gäller fortsatt att du kan köra ett fordon upp till 3,5 ton med ett vanligt B-körkort.

Eldrivna lastbilar är tyngre

Anledningen till försöket är att eldrivna lastbilar oftast har en totalvikt som ligger över den nuvarande körkortsgränsen på 3,5 ton. Detta har medfört att företag och organisationer haft svårt att hitta förare med C-körkort för att kunna köra de eldrivna lastbilarna. För i dag krävs det C-körkort för att köra en lastbil med totaltvikt på över 3,5 ton.

Ansök om tillstånd hos Transportstyrelsen

Det krävs tillstånd av Transportstyrelsen för att få denna dispens.
Följande krav ska uppfyllas:

• Det är ett företag eller en organisation som ansöker om tillståndet.
  • Personen som ska få tillståndet ska ha haft B-körkort i minst två år.
  • Lastbilen ska drivas med alternativt bränsle, det vill säga el eller gas eller ha en hybriddrivlina.

Detta innebär sedan att en förare som har haft B-körkort i minst två år kan köra lastbilar utan släp som drivs av alternativa bränslen och har en totalvikt mellan 3,5 ton och 4,25 ton. Trots att körkortskravet lättas omfattas dessa fordon fortfarande av trafikreglerna för tunga lastbilar.

Ytterligare förordningsändringar

Regeringen har även beslutat om en förordningsändring som gör det möjligt att utföra godstransporter inom en radie av 10 mil från stationeringsorten med fordon som drivs med el, naturgas eller flytande gas och som väger upp till 7,5 ton. Dessa transporter omfattas inte av reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Syftet med denna ändring är att införa ytterligare lättnader för gröna godstransporter.

Vi håller dig uppdaterad

Vi på Besikta är här för att hjälpa dig som fordonsägare att förstå och navigera dig genom olika vägval. Följ vår blogg och tanka oss på nya regler eller tips som underlättar livet som bilägare. För vi strävar efter att hålla dig informerad om allt du behöver veta för att hålla dig och ditt fordon i toppskick på vägen!

Besikta är en av de större bilprovningsaktörerna i Sverige och driver idag 200 besiktningsanläggningar på fler än 160 orter runt om i Sverige. Företagets ca 600 anställda besiktar de flesta typer av fordon, allt ifrån personbil, motorcykel och husvagn till tunga lastbilar, bussar och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen, både för lätta och tunga fordon. Företaget erbjuder även extra säkerhetskontroller genom olika tilläggspaket med utökade kontroller av bl.a. krockskydd, elektronik och däck för ökad säkerhet, hållbarhet och totalkostnad över tid.

Karin Holm