Gå direkt till innehåll
Minska skärmtiden och lek i stället. Vi har samlat 18 olika roliga lekar för din nästa bilresa.

Lekar under bilresan

Med bilen packad och familjen redo för äventyr väntar en lång bilresa framför er. För att undvika frågan "När är vi framme?" och minska skärmtiden, finns det inget bättre än roliga lekar och aktiviteter. Här har vi samlat 18 engagerande lekar som förgyller resan, bjuder på skratt och skapar minnesvärda stunder längs vägen.

Hela familjen är samlad och resan står för dörren. Bilen är packad, och ni är redo att påbörja äventyret. Men knappt har ni lämnat uppfarten innan den klassiska frågan kommer från baksätet: ”När är vi framme?” Det är charmigt och föga överraskande, men du vill självklart att bilfärden ska bli så rolig och minnesvärd som möjligt. För att hjälpa dig med det har vi samlat en mängd lekar och aktiviteter som inte bara underhåller, utan också minskar skärmtiden – något vi alla kan se som en bonus.

Så här kommer 18 lekar som vi hoppas ska ge er många skratt, utmaningar och minnesvärda stunder under resans gång. Lycka till och du kör försiktigt!

1. Vilken är låten?

En av passagerarna spelar upp låtar, och den som snabbast kan säga både artistens och låtens namn ropar sitt namn och får poäng.

2. Bilbingo

Bilbingo är en klassiker, men här anpassad för bilresan. Förbered bingobrickorna innan avfärd eller gör dem under resan. Rita ett rutnät på 5 x 5 rutor och fyll dem med tal mellan 1 och 100 – varje tal får bara förekomma en gång per bricka. Alla får varsin bricka, och spelet går ut på att hitta siffror i landskapet ni passerar. När du ser en siffra som matchar din bricka, markerar du den. Får du fem i rad, ropar du BINGO!

3. Så ska det låta

Här gäller det att vara snabb i tanken. En person säger ett ord, och den som först kan komma på en sång där ordet ingår får sjunga och får poäng.

4. Norsk karaoke

En rolig lek som verkligen lockar fram skratt! En person tar på sig hörlurar och väljer en låt att sjunga med till. Övriga i bilen ska försöka lista ut vilken låt det är. Vill ni göra det svårare? Då är det bara att nynna melodin utan att sjunga texten.

5. Tjugo frågor

En person tänker på en kändis, ett djur eller ett annat tema, och de övriga får turas om att ställa ja/nej-frågor för att lista ut vad det är. Den som först gissar rätt vinner, och spelet går runt tills alla har fått chansen att tänka ut en gåta.

6. Gul bil

”Gul bil” är en klassiker, men ni kan välja vilken färg som helst på bilar eller andra objekt, som landmärken. Ni kan till och med ha olika poäng för olika objekt – det är bara fantasin som sätter gränser!

7. Sista bokstaven

Välj en kategori, som blommor, och säg ett ord, exempelvis ros. Nästa person ska säga ett ord som börjar på sista bokstaven i föregående ord, som "solros". Orden får inte upprepas, och den som säger det sista ordet vinner omgången.

8. Alfabetslek

Välj en kategori, som djur, och börja med bokstaven A. Alla turas om att säga ett djur på den bokstaven, exempelvis anka. Kan du inte komma på något, åker du ut. De som klarar bokstaven går vidare till nästa.

9. Två rätt och ett fel

En person säger tre påståenden, varav två är sanna och ett är falskt. Övriga i bilen ska försöka lista ut vilket påstående som är falskt.

10. Vem hittar det först?

En person bestämmer vad övriga ska leta efter under resan, till exempel en häst. Den som först ser och säger "häst" får bestämma nästa sak att leta efter.

11. Frågesport

Ta med ett sällskapsspel som går att använda i bilen, som "Med andra ord" eller "1-100". Kom ihåg att välja spel som passar alla i bilen.

12. Gissa vad jag ser

En person säger: ”Jag ser något som börjar på…” och väljer en bokstav. De andra försöker gissa vad det kan vara, vilket ofta leder till många skratt.

13. Säg inte ja eller nej

Det är svårt att undvika att säga ja eller nej, men det är just vad denna lek går ut på. Ställ varandra kluriga frågor och se vem som kan hålla sig från att säga de förbjudna orden.

14. Lyssna på ljudbok

Att lyssna på en ljudbok är alltid mysigt och får tiden att gå snabbare. Välj något som alla i bilen kan uppskatta.

15. Njut av tystna

Ibland är tystnad det enda man vill ha. Utmana barnen i tysta leken och njut av lugnet. Den som är tyst längst vinner.

16. Minneslek

Första personen säger en mening, nästa person upprepar den och lägger till en ny. Spelet fortsätter tills någon inte kan komma ihåg hela sekvensen.

17. Imitationslek

Här får ni turas om att imitera kända röster eller ljud. De andra i bilen ska gissa vad eller vem du imiterar – allt från kändisar till djur och fordonsljud kan användas.

18. Roliga rim

En person säger ett ord, och de andra ska hitta ett rimmande ord. Turas om att välja ord och rimma, och se hur länge ni kan hålla i gång leken.

Med dessa lekar är ni rustade för en riktigt lång och rolig bilresa!

Karin Holm

Presskontakt Marknadschef 010-809 00 60

Om Besikta

Besikta är en av de större bilprovningsaktörerna i Sverige och driver idag över 200 besiktningsanläggningar på fler än 160 orter runt om i Sverige. Företagets ca 600 anställda besiktar de flesta typer av fordon, allt ifrån personbil, motorcykel och husvagn till tunga lastbilar, bussar och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen, både för lätta och tunga fordon. Dessutom erbjuder Besikta extra trygghetskontroller genom tilläggspaket där bilen ges en genomgång utöver det vanliga.

Besikta Bilprovning i Sverige AB

Källvattengatan 7