Boka din kontrollbesiktning i rätt tid - du sparar pengar på lång sikt.

Gör din besiktning i rätt tid - du sparar pengar på lång sikt

Många tror fortfarande att besiktningen regleras av registreringsskylten, men så är det inte längre. Din privata bil ska genomgå besiktning var 14:e månad, medan fordon i yrkestrafik besiktas var 12:e månad. Vi rekommenderar att du planerar in besiktningen i rätt tid för att undvika onödiga kostnader i framtiden.

Det är inte ovanligt att kunder kontaktar oss och informerar om ett "lockande erbjudande" för kontrollbesiktning från ett annat besiktningsföretag. Vår erfarenhet indikerar att det i själva verket kan bli dyrare i längden, eftersom kunden då besiktar sitt fordon alldeles för tidigt i förhållande till körförbudet. Detta resulterar i att körförbudet inte förlängs som det borde, vilket i sin tur medför extra kostnader. Därför vill vi på Besikta ge dig konkreta tips för att undvika att bli lurad vid bokningen av din kontrollbesiktning.

Kontrollera när det är dags för kontrollbesiktning

Många tror fortfarande att registreringsskylten styr när bilen ska besiktigas, men detta ändrades den 20 maj 2018. Vi uppmanar dig därför att kontrollera när ditt fordon senast ska besiktigas genom antingen Transportstyrelsen eller på här på besikta.se genom att ange ditt registreringsnummer. Du kan aktivera Mina Sidor där du kan samla alla dina fordon. Oavsett metod kan du enkelt se när du har körförbud.

Har du fordon inom yrkestrafik, då ska besiktningen ske var 12e månad. Vill du ha koll på dina företagsfordon rekommenderar vi vår Företagsportal för dessa.

Boka besiktning inom rätt tidsperiod

För privatägda personbilar ska fordonet besiktigas senast 14 månader efter föregående kontroll. Detta är viktigt att komma ihåg, eftersom ett felaktigt besiktningsintervall kan leda till onödiga besiktningar och därmed extra kostnader på lång sikt.

Om din bil exempelvis ska besiktigas senast den 30 november och du utför besiktningen redan i juni (månad nio), det vill säga fem månader före din faktiska sista besiktningsdag, kommer du få körförbud i augusti nästkommande år istället för januari året därpå. Det innebär att om du fortsätter att genomföra kontrollbesiktningar med ett kortare intervall än nödvändigt, leder det till onödiga merkostnader genom fler besiktningar.

Väljer du i stället att besikta din bil närmare körförbudet den 30 november och enligt det intervall vi rekommenderar (mellan 12-14 månader) så kommer nästa besiktning alltså att ske först vid årsskiftet 2025/26.

Besikta din bil närmar ditt körförbud

Genom att planera din besiktning och genomföra kontrollerna inom rätt tidsintervall, som vi rekommenderar mellan månad 12 och 14, sparar du pengar på lång sikt eftersom du ska besikta bilen färre gånger. Därför är vårt råd att alltid boka din besiktning i rätt tid som passar dig.

På Mina Sidor kan du hålla koll på dina besiktningar

Kom ihåg att vara uppmärksam och se noga till när du får körförbud. Genom att boka din kontrollbesiktning inom rätt tidsperiod sparar du pengar och undviker onödiga besiktningar. Om du inte vill hålla koll på detta själv, anmäl dig till Mina Sidor. Här kan du enkelt se när du senast ska genomföra besiktningen, och framför allt skickar vi en påminnelse några månader i förväg så att du kan planera in en lämplig dag och tid. Vi värdesätter ditt förtroende och strävar efter att ge dig en smidig service varje gång det är dags för kontrollbesiktning

Karin Holm

Presskontakt Marknadschef 010-809 00 60

Om Besikta

Besikta är en av de större bilprovningsaktörerna i Sverige och driver idag över 200 besiktningsanläggningar på fler än 160 orter runt om i Sverige. Företagets ca 600 anställda besiktar de flesta typer av fordon, allt ifrån personbil, motorcykel och husvagn till tunga lastbilar, bussar och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen, både för lätta och tunga fordon. Dessutom erbjuder Besikta extra trygghetskontroller genom tilläggspaket där bilen ges en genomgång utöver det vanliga.

Besikta Bilprovning i Sverige AB

Källvattengatan 7