Bertazzoni erhåller patent för Air-Tec

Bertazzoni erhåller patent för Air-Tec

Bertazzoni har erhållit patentet för Air-Tec-teknologin i Italien. Patentansökningsprocessen i andra länder pågår.

Air-Tec-teknologin, som utvecklats på Bertazzonis forsknings- och utvecklingscenter, förbättrar effektiviteten och bekvämligheten hos "allt-i-ett"-apparater genom att integrera en induktionshäll, elektrisk ugn och köksfläkt i en enda enhet. Den kompakta designen förenklar inte bara transport och installation utan optimerar också köksutrymmet.

Tre apparater i en

Air-Tec premiärvisades på mässan Eurocucina i juni 2022, då Bertazzoni presenterade sin unika nyhet i premiumsegmentet, i form av en fristående spis med induktionshäll och integrerad fläkt, och i januari 2023 lanserades produkten på den nordiska marknaden.

Air-Tec-spisen från Bertazzoni integrerar tre apparater i en – en 90 cm fristående spis i serien Professional med induktionshäll kombineras med en integrerad premiumfläkt.

Ett dedikerat vred kontrollerar fläkten och genom att ställa vredet i läget "Automatic" justeras utsugningseffekten efter hur många zoner och hur mycket effekt hällen använder.

Det exklusiva, integrerade fläktgallret, tillverkat i svartmålad aluminium, inkluderar den ikoniska Bertazzoni mässingsmedaljen för en perfekt matchning med andra produkter från Bertazzoni. Under gallret finns ett fettfilter, som kan diskas regelbundet i diskmaskin, och ett kolfilter - med mycket lång hållbarhet - som är mycket effektivt mot lukt och rök, och återställs var tredje månad i ugnen.

Pris och tillgänglighet

Bertazzoni PROCH94I1EXT (rostfritt), PROCH94I1ECAT (carbonio), PROCH94I1EBIT (vit), PROCH94I1EGIT (gul), PROCH94I1EART (orange), PROCH94I1EROT (röd) och PROCH94I1ENET (svart) är tillgängliga nu.

Rekommenderade cirkapriser inklusive moms är 77 000 kr i rostfritt och 80 000 kr för övriga färger.

Italien är ett av de ledande länderna i världen när det gäller professionell köksutrustning – inte minst spisar. Och det återspeglas i Bertazzonis produkter. Bertazzoni grundades redan 1882 och är därmed ett av de äldsta familjeföretagen inom vitvarubranschen. Produktionen sker i Bertazzonis fabrik i Guastalla i norra Italien. Företaget är verksamt i fler än 80 länder, med drygt 300 anställda, och 2021 omsatte Bertazzoni SpA 120 miljoner euro.

2010 slogs portarna upp för Bertazzonis första showroom i Sverige, på Torsgatan 5A i Stockholm, och i januari 2024 invigdes företagets nya showroom - som helrenoverats och blivit större i och med att grannlokalen tagits över - på samma adress.