Sansu – en världsnyhet med yuzufrukten i centrum

Sansu – en världsnyhet med yuzufrukten i centrum

Den trendiga yuzufrukten har på senaste tiden hyllats som alltifrån exotisk cocktailingrediens till aromatisk smaksättare i asiatiskt influerade desserter. Den sällsynta frukten ser ut som en skrovlig liten grapefrukt, men dess smak är uppfriskande syrlig och aromatisk, som en blandning mellan grapefrukt och mandarin. Tack vare sitt höga c-vitamintal och rika innehåll av flavonoider omtalas yuzun ibland som en superfrukt och den har också traditionellt använts för att förebygga mot förkylningar och göra huden mjuk.

Vid vintersolståndet brukar man i Japan lägga yuzufrukter i varmt vatten och sedan ta ett renande bad i vattnet medan frukternas essentiella oljor verkar välgörande för både kropp och själ. Traditionen som kallas yuzuyu är flera hundra år gammal och ett tecken på fruktens speciella ställning.

Det är dock inom matlagning som yuzun haft störst genomslag. Yuzu-martinis, ales, vinäger, macarons och sorbeter är bara några exempel på vad den välsmakande frukten används för att ge smak till. Nu lanseras också Sansu, världens första dryckesserie baserad på yuzufruktens syrliga juice.

Fröet till Sansu föddes när grundaren Saehwan Park var på besök hos sin släkt i Sydkorea. Han insåg då att juicen som är en omisskännlig del av den koreanska kulturen skulle fungera perfekt som bas för en serie juicedrycker som skulle kunna uppskattas över hela världen. Efter ett år av utveckling lanserades Sansu för första gången i London 2014.

Sansus drycker riktar sig till alla som vill leva ett hälsosamt liv och samtidigt letar efter nya spännande smakupplevelser. Dryckerna är gjorda av färskpressad yuzu – inte koncentrat – och innehåller mindre än 9 gram socker/100 ml. Sansu innehåller endast naturliga råvaror. En flaska (250 ml) tillhandahåller 150 % av det rekommenderade C-vitaminintaget och innehåller dessutom en mängd flavonoider och antioxidanter.

Sansus drycker kommer i fyra smaker:

Yuzu original

Yuzu & päron

Yuzu & rosa guava

Yuzu & blåbär

Sansu lanseras i Sverige under hösten 2015 hos återförsäljare i Sverige som liksom vi värdesätter hög kvalitet. En flaska yuzujuice kostar cirka 29-40:00/st hos återförsäljare. Listan på återförsäljare finner du på vår hemsida, klicka här för att se den.

Läs mer. Ladda ner bilder här. Har du frågor får du gärna mejla mig genom att klicka här.