Konstnärerna Azadeh E. Zaghi och Ida Liffner hälsar bergsjöborna tillbaka till spännande aktiviteter på Allas Ateljé i Bergsjöns centrum på Rymdtorget.

Utställning och konstkassar när Allas Ateljé i Bergsjön öppnar igen

Många har längtat och nu är det dags. Allas Ateljé på Rymdtorget i Bergsjön öppnar så sakta sin verksamhet igen fredag den 4 juni. Då öppnar också utställningen Massa Mönster och de populära konstkassarna är tillbaka.

– Det ska bli så roligt att vi nu sakta men säkert kan öppna vår verksamhet igen. När vi har varit här i veckan för att ställa i ordning utställningen knackar barnen på fönstret och undrar om de får komma in och måla, säger Ida Liffner, från Konstepidemin som driver Allas Ateljé.

Fredag 4 juni klockan 14 slås portarna upp och bergsjöborna hälsas åter välkomna att skapa tillsammans med konstnärerna i ateljén. Som vanligt är det gratis, öppet för alla åldrar och det behövs ingen föranmälan eller några förkunskaper. På grund av pandemin kommer antalet deltagaren vara begränsat och fler aktiviteter kommer att ske utomhus i sommar.

– Vi startar med fredagsklubbar 4 och 11 juni, och sen har vi lovaktiviteter onsdag, torsdag och fredag varje vecka 16 juni till 13 augusti, säger Ida Liffner.

Vernissage för Massa Mönster
Allas Ateljé har utökat sitt samarbete med andra i Bergsjön. Bland annat kommer man att delta i Familjebostäders satsning på 280 volontärer som ska bemanna lekplatser och ha kreativa aktiviteter i sommar.

Fredag den 4 juni är det också vernissage för utställningen Massa Mönster i Allas Ateljés lokal. Utställningen arrangeras av Navet i Bergsjön och är en historisk resa genom det svenska textiltrycket. Med anledning av att Göteborg fyller 400 år i år hoppas man sedan kunna skapa ett gemensamt konstverk som består av 400 mönster.

Kom och sätt färg på gatan
Temat för konstverket är ”Hemma på min gata” där deltagarna med inspiration från utställningen skapar mönster utifrån sina egna kroppar genom att rita med gatukrita på asfalten. Det här är en del av arbetet med Kulturstråket som utvecklas i anslutning till bygget av kulturhuset.

– Kom och sätt färg på gatan utanför Allas Ateljé och bort mot spårvagnen tillsammans med oss, ICA bjuder på vernissagefika till vuxna och barn, säger konstnären Azadeh E. Zaghi som är konstnärlig projektledare för Kulturstråket.

Konstkassar med kreativt material
Och de populära konstkassarna är tillbaka. Det var på grund av pandemin som idén föddes att ge barnen kassar fyllda med innehåll så att de kunde skapa hemma när Allas Ateljé inte kunde hålla öppet. Hittills har det delats ut tre olika sorters kassar, och nu är den fjärde klar. Den är skapad av Azadeh E. Zaghi och innehållet är kopplat till hennes tema ”Fred bortom orden”.

Till varje kasse har det tagits fram en film, där konstnärerna berättar om sina tankar med innehållet. Filmerna kan ses av alla på Allas Ateljés Youtube-kanal och ger guidning till skapandet. Verken som skapas kommer att vara med i en utställning i Allas Ateljé i september. Konstkassarna kan hämtas i Bergsjöns bibliotek och antalet är begränsat.

Fakta / Allas Ateljé
Kreativ ateljé i en tidigare affärslokal i Bergsjöns centrum, Rymdtorget 9. Här skapar barn, unga och vuxna tillsammans med konstnärer i öppna workshops. Det är gratis och inga förkunskaper behövs. Aktiviteterna corona-anpassas, med ett begränsat antal deltagare och med fler aktiviteter utomhus.
Öppet: fredag 4 och 11 juni, klockan 14–18. Därefter lovaktiviteter onsdag, torsdag och fredag klockan 14–18 hela sommaren.

Fakta / Utställningen Massa Mönster
En textilutställning som hyllar mönsterformgivare i Sverige. Massa Mönster är en historisk resa och äventyrlig färd genom det svenska textiltrycket. Ingår i firandet av att Göteborg fyller 400 år i år. Utställningen arrangeras av Allas Ateljé och Navet i Bergsjön. Allas Ateljé, Rymdtorget 9
Öppet: fredag 4 juni 14–18 (vernissage)
måndag 7 juni 16–18
tisdag 8 juni 13–16
onsdag 9 juni 13–15
fredag 11 juni 12–18
lördag 12 juni 12–16 (workshop för vuxna)

Fakta / Konstkasse till barnen
Kasse fylld med material för att skapa ett eget konstverk. Det är konstnären Azadeh E. Zaghi som står för innehållet i kassen och det kopplar till hennes projekt ”Fred bortom orden”. Verken som skapas kommer bli en utställning i lokalen på Rymdtorget i september, som arrangeras i samband med Göteborgs konstbiennal, GIBCA extended. Kassarna finns att hämta på Bergsjöns bibliotek och till kassen finns en film på Youtube som berättar om innehållet i kassen. Se filmen om Azadeh E. Zaghis konstkasse.