Hamid på Bergsjöns Frukt och Grönt hoppas att kunderna fortsätter komma. Foto: Carina Gran

Stöd handlarna i Bergsjön genom coronakrisen

Coronakrisen drabbar många små och lokala näringsidkare. Så även i Bergsjöns Centrum. ”Tänk på att stötta dina lokala handlare och verksamheter, så finns de kvar även när krisen är över”, uppmanar centrumutvecklare Ann-Sofie Strömbäck.

Abdel Hamid Al Khafaji på Bergsjöns Frukt och Grönt har precis öppnat för dagen. Butiken fylls på med nya färska grönsaker och frukter från leverantörerna. Precis som övriga näringsidkare i Bergsjöns Centrum har Hamid sett en minskning av sina intäkter sedan coronapandemin tog fart. Ungefär 20–25 procent är hans uppskattning.

Men Hamid tror att andra är betydligt värre drabbade.

– Många människor är hemma nu och vad gör man då, jo äter och då behöver de handla mat, frukt och grönt. Vi har sett en minskning, men det är nog värre för till exempel restaurangerna och frisörer, säger Hamid.

Följer reglerna
Liksom andra handlare i Bergsjöns Centrum har Frukt och Grönt vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen. De har satt upp affischer om att kunderna ska tänka på att hålla avstånd och hålla sig hemma om de är sjuka. Vid kassan finns handsprit och plexiglas mellan kunder och kassapersonalen.

– Vi gör allt vi kan för att följa myndigheternas krav. Det är ju viktigt även för oss. Vi vill också hålla oss friska för att kunna driva verksamheten vidare. Den är ju vårt levebröd, säger Hamid.

– Min bild är att näringsidkarna här i Bergsjöns Centrum är väldigt måna om att agera rätt utifrån coronasituationen, säger Ann-Sofie Strömbäck från GöteborgsLokaler.

Stödjer handlarna
GöteborgsLokaler har utökat städningen i centrum och fungerar som stöd med information och material till handlarna. De driver kampanjen ”Supporta dina Locals”, bland annat genom en folder som snart delas ut till boende i Bergsjöns centrum. Genom den vill de uppmana boende i området att fortsätta handla lokalt.

– Genom att fortsätta handla nu, ökar chansen att den lokala servicen finns kvar när coronakrisen väl är över, säger Ann-Sofie Strömbäck.

Kämpar vidare
Hamid har drivit Bergsjöns Frukt och Grönt i drygt fem år, och verksamheten har sakta men säkert gått framåt. Efter åren som anställd i partihallarna är han noga med kvaliteten på det han säljer, och det ska vara till ett bra pris.

Hamid trivs i Bergsjöns Centrum och har fått många fasta kunder, bland annat Svenska kyrkan i området.

– Jag tänker kämpa vidare, man får hitta nya vägar. Om nån äldre inte vågar komma till affären är det bara att ringa så får jag komma med varorna i stället, säger Hamid.

Kampanjen ”Supporta dina Locals” uppmanar de boende vid Bergsjön Centrum att stödja de lokala handlarna: Rims café, MobilCenter, Kronans Apotek, Bergsjöns Frukt och Grönt, ICA Supermarket och Gottetipset. Saknas på bilden: Sporttime och Bergsjön Pizza. Foto: Carina Gran

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilder som inte finns upplagda under ”bilder & videor” inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.