Matilda, Alva, Nelly, Ema, Selma, Sandra, Celine samt Tuva och Emelie (framför) från Storås ridklubb plockade skräp runt Bergsjöbadet.

Ridklubben plockade skräp vid Bergsjöbadet

Chipspåsar, engångsgrillar, matrester, toapapper och flera hundra fimpar.

Det är några av ”fynden” när tjejerna från Storås ridklubb städar vid Bergjsöbadet.
”Det är så himla fint här men vart man än går ligger det skräp, det ser så tråkigt ut, säger Ema Haberstok och Alva Börjars.

Med gula soppåsar och plockhandtag går de nio tjejerna från ridklubbens ungdomssektion systematiskt igenom området kring Bergsjöbadet. De gula säckarna fylls efterhand med allehanda sopor – inte minst cigarettfimpar.

– Vi har bara hållit på en timme och säkert hittat 200 stycken, säger Ema Haberstok, från ungdomssektionens styrelse.

Storås ridklubb är en av 17 lokala föreningar som lördag den 9 maj är ute och plockar skräp på olika platser i Angered och Bergsjön. Det hela arrangeras av Klubbar för klimatet – ett samarbetsprojekt mellan Estrella, Städa Sverige och lokala föreningar i Östra Göteborg. Syftet är att skapa medvetenhet kring nedskräpning, ta gemensamt ansvar för miljön och samtidigt främja ungdomsidrotten.

Välkommet tillskott
Estrella sponsrar så att de deltagande klubbarna får en ersättning för att de deltar. Storås Ridklubbs ungdomssektion får 5 000 kronor – ett välkommet tillskott i verksamheten.

– Vi ska använda pengarna i vår verksamhet framöver. Ungdomssektionen ordnar aktiviteter för barn i stallet och pengarna behövs bland annat för att kunna ordna övernattningar, säger sektionens ordförande Alva Börjars.

Ridklubben tycker det känns jättebra att genom städningen kunna bidra till en bättre miljö. I år deltar alltså 17 lag och förutom vid Bergsjöbadet städas det bland annat också runt Geråshallen, vid grönområdet Ljusårsvägen – Stjärnbildsgatan, grönområdet mellan Kometstråket och Bergsjövägen, samt Grönområdet mellan Solståndsgatan och Kvartsekelsgatan.

Kul att göra nåt ihop
Städningen är populär. Förra året deltog 15 000 ungdomar i hela landet, och det är kö på att få vara med. Särskilt i år när många aktiviteter har ställts in på grund av coronapandemin, kan det vara bra träffas och göra något ihop.

– Vi når en viktig grupp, ungdomar 11–18 år. De lär sig om nedskräpning och gör en insats för miljön samtidigt som de får ett bidrag till sin verksamhet, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

Plocka med skräpet när du går
En som är glad att det nu är städat och fint vid Bergsjöbadet är Fredrik Vörös från Göteborgs Stads park- och naturförvaltning. Han är ansvarig för de kommunala badplatserna i Göteborg och tycker att nedskräpning är ett stort problem på många av dem.

– Trots att det finns gott om papperskorgar och möjlighet att slänga sopor blir det ofta väldigt skräpigt. Vi har sett en ökning av nedskräpningen på många platser nu som säkert beror på att man är hemma mer än vanligt på grund av pandemin. Då är det också viktigt att vi tillsammans tar hand om vår fina miljö och inte lämnar skräp i naturen, säger Fredrik Vörös.

Alva Börjars och Ema Haberstok tyckte det kändes bra att göra en insats för miljön.

Tänk på det här när du är på badet:

• Lämna inte fimpar på marken och inte heller skal från frön, speciellt viktigt är det nu i coronatider.
• Ta med ditt skräp och släng dom i papperskorgarna eller i containern som står vid toaletterna.
• Lämna inte sopor bredvid papperskorgarna om de är fulla. Då kommer fåglar och möss som sprider ut skräpet på området.
• Se till att engångsgrillen är ordentligt släckt och lämna den i den särskilda behållaren för engångsgrillar.
• Glas och annat som kan återvinnas tar du med hem till den vanliga återvinningen.

Fakta / Klubbar för Klimatet och Städa Sverige
Klubbar för Klimatet är ett miljösamarbete mellan Städa Sverige och Estrella.
Syftet är att involvera lokala idrottsföreningar I Angered i miljöaktiviteter, detta
för att uppmärksamma och informera om den nedskräpning som sker i vår natur
och i vårt närområde.
Städa Sverige är idrottens miljöorganisation. I trettio år har en halv miljon barn och ungdomar inom idrotten deltagit i att städa olika delar av den svenska miljön och totalt samlat in två miljoner säckar skräp på en sträcka motsvarande nio varv runt jorden.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilder som inte finns upplagda under ”bilder & videor” inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.