På Allas Ateljé får barn i Bergsjöns lära sig mer om sina rättigheter och Barnkonventionen. Foto Istock

Megakonst och läslust för barn i Bergsjön

Med hjälp av konstnärer, rappare och spoken word-poeter vill Allas Ateljé ge barn mer kunskap om sina rättigheter och göra dem nyfikna på konst, skapande och ordets makt.

Genom två olika projekt under hösten sätter Allas Ateljé i Bergsjön extra fokus på barn och deras rättigheter.

– Vi har ända sedan starten 2015 inriktat oss på barn och unga, men även vuxna och hela familjer har deltagit. Nu satsar vi lite extra på barnen i Bergsjön. Genom konst och skapande lär man sig mycket om sig själv, om andra och sin plats i världen. Vi ger barn en möjlighet att utforska det här och hitta sin skaparkraft, säger Marthe Roosenboom.

Hon jobbar som koordinator med de yrkesverksamma konstnärerna från Konstepidemin som driver Allas Ateljé i Bergsjöns centrum. Det är en kreativ verkstad öppen för alla – barn, unga och vuxna – som inte kräver några förkunskaper. På grund av pandemin har aktiviteterna i år anpassats och i huvudsak genomförts utomhus. Barnen har också fått påsar med material och inspiration för att kunna skapa hemma.

För barnen i Bergsjön
Men sedan slutet av september har verksamheten åter flyttat inomhus, i mindre grupper med max 15 barn, och med fokus på de två satsningarna riktade till barn.

Den ena handlar om att tillsammans skapa ett megakonstverk med fokus på Barnkonventionen och barns rättigheter.

– Barnkonventionen har blivit lag i Sverige och vi tycker det viktigt att barnen själva vet att den finns och vad den innebär. Genom att jobba med den skapande verksamhet kan vi tillsammans utforska Barnkonventionen och vad den innebär, berättar Marthe Roosenboom, koordinator för Allas Ateljé.

Fram till jul

Projektet pågår varje lördag fram till jul, och vad slutresultatet blir än så länge helt öppet. Det är en process där barnen är med och bestämmer. Tillsammans utgår man från tre teman från Barnkonventionen; identitet, lek och åsikter.

– Just nu jobbar vi med identitet. I workshops pratar vi om vem man är, varför man är den man är, hur man vill vara och att alla har rätt lov att vara sig själva. Sedan har barnen fått göra porträtt på sig själva och sina kompisar. Vi samlar in allt som görs under hösten och förhoppningsvis blir det någon form av utställning av det hela, säger Marthe Roosenboom.

Väcka läslust
Den andra satsningen heter #Vi Äger Språket och handlar om att väcka barns läslust och nyfikenhet för språk. Barnen välkomnas att lekfullt upptäcka vilka möjligheter ord och språk ger tillsammans med konstnärerna i Allas Ateljé och inbjudna författare, spoken word-poeter och rappare.

– Ord är makt och det är viktigt att äga språket och kunna uttrycka sig. Författarna och poeterna berättar hur de jobbar med ord och språket och så får barnen själva testa. Men språk är ju också bild, och vi har bland annat jobbat med kalligrafi, säger Marthe Roosenboom.

På #Vi Äger Språket finns bibliotekarier från Bergsjöns bibliotek på plats och det finns gott om böcker som skänkts från Erikshjälpen i Kortedala och Frölunda samt från Konstepidemins medlemmar som barnen kan läsa och få med sig hem.

Både Megakonstverk i Bergsjön (på lördagar) och #Vi Äger Språket (på fredagar) är öppna för alla barn. Ingen anmälan behövs, men det är på grund av pandemin begränsat till 15 barn per grupp.

FAKTA / Megakonstverk i Bergsjön
Var: Allas Ateljé, Bergsjöns centrum
När: Varje lördag fram till och med 19 december
Grupp A, klockan 11–12.45
Grupp B, klockan 13–14.45
Ingen bokning krävs, först till kvarn! 15 platser per grupp. Gratis!
Projektet Megakonstverk drivs av Allas Ateljé med stöd från Göteborgs stad. Allas Ateljé samarbetar även med Göteborgslokaler och ABF.

FAKTA / #Vi Äger Språket
Var: Allas Ateljé, Bergsjöns centrum
När: Varje fredag fram till 18 december.
Grupp A, klockan 14–15.45
Grupp B klockan 16– 17.45
Ingen bokning krävs, först till kvarn! 15 platser per grupp. Gratis!
Projektet #Vi Äger Språket drivs av Allas Ateljé med stöd av Kulturrådet, Göteborg stad, Göteborgslokaler och ABF.

Läs mer om Allas Ateljé

Foto: Istock och Allas Ateljé.