I år kan vi inte genomföra Tellusfestivalen som vi brukar. Men det betyder inte att det blir en tråkig höst på Rymdtorget!" säger Katja Ahlsell från Kulturhuset Bergsjön.

Massor av kultur men ingen Tellusfestival

Hallå där Katja Ahlsell från Kulturhuset Bergsjön. I vanliga fall brukar du ha fullt upp med att arrangera Tellusfestivalen så här års – men inte i år. Varför inte?

– Det beror på Coronapandemin. Tellusfestivalen är ett så stort arrangemang att vi inte kan ordna den på ett säkert sätt. Hela syftet med festivalen är ju att vi ska träffas och mötas, och det funkar inte nu. Men vi ställer inte in, utan vi säger att vi ställer om.

Hur menar du då?
– Det är inte så att det inte kommer att hända nåt alls. I stället för ett stort arrangemang kommer det att bli fler mindre aktiviteter och vid fler tillfällen. Eventuellt händer nåt också den 19 september, då Tellusfestivalen skulle ha varit.

Vad är det för aktiviteter som ni hoppas på?
– Det kommer var mindre kulturarrangemang som vi gör tillsammans med det lokala föreningslivet. Till exempel musik, gatukonst och dans. Vi är öppna för alla förslag.

Vilka kan bidra med idéer?
– Alla som vill. Vi finns till hands och hjälper till om någon vill ordna något. Bland annat kommer att försöka ordna mer aktiviteter på biblioteket där minikulturhusets verksamhet finns. Så fort vi kan göra saker säkert kommer det att komma igång.

Hur gör man om man har en idé?
– Då kontaktar man mig, och så kollar jag om vi kan hjälpa till att samarrangera eller koppla ihop med rätt person. Alla förslag är välkomna. Mejla till kulturhusbergsjon@ostra.goteborg.se

Vad händer nu i höst när det gäller kulturhuset?
– Vi har som sagt en del verksamhet igång, bland annat genom minikulturhuset på Bergsjön bibliotek. Och Konstrundan i oktober blir av, dock med lite förändrat upplägg så att vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer. När det gäller själva bygget av kulturhuset så följer det plan med invigning våren 2022.

Här håller du koll på kulturaktiviteter i höst:
På Facebook
På Instagram

Läs mer om Kulturhuset Bergsjön

Om Tellusfestivalen
2014-2019 har Tellus kulturfestival hållits tidig höst på Rymdtorget i Bergsjön, men i år kan den inte genomföras på vanligt sätt. Festivalen har arrangerats av Göteborgs Stad Kulturhus Bergsjön i samarbete med lokala föreningar, organisationer och företag. Den har också stöttats av Göteborgslokaler, Higab, Bergsjön 2021, Balder, Familjebostäder och I love 415.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilder som inte finns upplagda under ”bilder & videor” inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.