I sommar tar de klivet ut i arbetslivet

I sommar tar de klivet ut i arbetslivet

I Bergsjön har 24 ungdomar fått sommarjobb genom Göteborgs Stad. För många är det deras allra första arbete. Lia, Suhajla, Cosmin och Bilan ser sommarjobbet som en möjlighet att lära sig mer om arbetslivet. ”Jag vill ta eget ansvar, lära känna nya människor och tjäna lite pengar”, säger Bilan som är 15 år.

Solen gassar redan hett när Lia, Suhajla, Cosmin, Bilan och deras arbetsledare Caroline Eriksson tar förmiddagsrast vid en bänk på Kometgatan. På morgonen har de varit i Fjällbo och plockat jättebalsamin och fått lärt sig om den invasiva växten som tar över och konkurrerar ut andra växter.

Det är Göteborgs Stads stadsmiljöförvaltning som, i samarbete med Bergsjön2031och Willhem, anordnar sommarjobben.

Lia, Suhajla, Cosmin och Bilan har redan arbetat halva tiden av de tre veckor de har sommarjobb.

– Jag önskar det var mer, säger Bilan och ser ledsen ut en sekund innan hon skiner upp igen.

– Det här är mitt första jobb och det var lite jobbigt i början men nu gillar jag det verkligen. Jag tycker om att få ta eget ansvar och att vi redan har en sammanhållning i gruppen.

Lia nickar instämmande och berättar att de fått göra övningar för att lära känna varandra.

– Också arbetar vi tillsammans hela dagarna. Det skapar gemenskap, säger hon.

Lia tycker det är stor skillnad mellan att sommarjobba och att gå i skolan.

– I skolan känns det som att lärarna tar det mesta ansvaret men här är det vi som måste ta ansvar. I skolan är det också stor skillnad mellan rast och lektioner. Här är allt ungefär lika roligt, säger hon.

Cosmin har längtat efter att få söka sitt första sommarjobb. Tidigt på våren i åttan kunde han äntligen fylla i formuläret på Göteborgs Stads hemsida om var han ville arbeta och vilken typ av uppgifter han föredrog.

– Jag vill lära mig hur de är att arbeta och tjäna lite egna pengar, säger han.

Cosmin fick tips om sommarjobben via en kompis. De andra har fått information via skolan och affischer på stan.

Sammanlagt är det 456 ungdomar, som gått ut årskurs åtta och nio eller går på gymnasiet, som erbjuds sommarjobb av stadsmiljöförvaltningen. Inom hela Göteborgs Stad är det ännu fler.

– Dock kan vi inte erbjuda alla sommarjobb, men för de som får en plats blir det en inblick i arbetslivet och en chans att tjäna lite extra pengar, säger Erika, projektledare på stadsmiljöförvaltningen med ansvar för sommarjobb.

Hon berättar att de får till sig många olika berättelser om vad ungdomarna vill använda sina pengar till

– För en del är den en möjlighet att köpa de där fotbollskorna man inte annars skulle har råd med och för någon annan ska alla pengar gå till glass, säger hon.

Sommarjobbarna arbetar med att på olika sätt hålla Göteborg fint under sommaren. Till sin hjälp har de handledare.

Lia, Suhajla, Cosmin och Bilan handledare heter Caroline Eriksson. Hon pluggar även till högstadielärare och trivs med ungdomar i den åldern.

Caroline berättar att de varit vid Lärjeåns trädgårdar och klippt kanter på en gångväg och de ska till Klaras ängar och räfsa gräs efter en klippmaskin i morgon. Lite senare i veckan står målning av bänkar på schemat.

– Mitt arbete handlar mycket om att ge instruktioner och feedback och det är jättekul att se hur de tar till sig utmaningar, lär sig och har roligt under tiden.

Lia, Suhajla, Cosmin och Bilan berättar att de ska åka till Vrångö tillsammans den sista arbetsdagen. Men först ska de plocka en hel del skräp. Och trots att det är arbetsuppgifter som ligger lång ifrån deras drömjobb, som advokat, ambassadör, företagare och brandman, ser det en koppling mellan dem.

– All arbetserfarenhet är bra. Man börjar bygga på en framtid, det är ett första steg. Och jag känner mig lite mindre rädd för framtiden, säger Bilan.

Bergsjön 2031 är ett samarbete mellan elva fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Vi som samarbetar är: ByggGöta, Nordin Fastigheter, Balder, Egnahemsbolaget, Familjebostäder, Göteborgslokaler, Willhem, Victoriahem, SHH Bostad, Higab och Wallenstam.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2031 som källa och länka till www.bergsjon2031.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.

Pernilla Hallberg

Verksamhetsledare 0706-02 02 02