Bergsjöbor: Tryggheten ökar för varje år

Bergsjöbor: Tryggheten ökar för varje år

Allt fler upplever att tryggheten har ökat i Bergsjön under de senaste två åren. Det visar en oberoende undersökning från HKL Research. Enligt samma undersökning skulle 72 procent rekommendera vänner och familj att flytta till Bergsjön.

Mellan december 2023 och januari 2024 intervjuades 300 bergsjöbor för att få en bild av hur de upplevelser tryggheten i sitt område. Det visade sig att sju av tio känner sig mycket eller ganska trygga i Bergsjön. Upplevelsen av otrygghet ökar under kvällstid medan 96 procent av bergsjöborna känner sig trygga att gå ut ensamma i området under dagtid.

Om man jämför svaren med tidigare års undersökningar ser man en positiv utveckling över tid. Antalet personer som upplever att tryggheten utomhus har blivit bättre de senaste två åren har ökat från 39 till 48 procent.

– Det är oerhört glädjande att bergsjöborna upplever att vi går åt rätt håll och ser en positiv utveckling i ett långsiktigt perspektiv, säger Pernilla Hallberg, verksamhetsledare på Bergsjön2031 som genom samverkan arbetar för att utveckla goda livsmiljöer i Bergsjön.

Undersökningen visar också på de utmaningar som finns. Det största problemet, enligt 47 procent av de tillfrågade, är nedskräpningen i området. De boende lyfter fram problem med sopor som slängs utanför sopstationer och papperskorgar. Nedskräpning märks på torg, allmänna utrymmen och i anslutning till bostadshusen.

Som ett led i arbetet med att komma till rätta med nedskräpningen startas i våras en årligt återkommande städdag. Den är ett resultat av ett omfattande samarbetade mellan flera olika aktörer i Bergsjön.

I undersökningen får Bergsjöborna också svara på vad de tycker bäst om med sitt område. Ett återkommande svar är gemenskap. Många nämner att de uppskattar den starka gemenskapen i Bergsjön och att människorna är snälla och hjälpsamma. Det finns en känsla av att alla känner alla, vilket skapar en trevlig atmosfär. Andra saker som lyfts fram är låga hyror, närheten till vackra skogar och sjöar och närhet till affärer, vårdcentral, bibliotek, kulturhus och bra kollektivtrafik.

Trots att undersökningens resultat innehåller upplevelser av otrygghet i vissa situationer skulle 72 procent av de intervjuade absolut eller kanske rekommendera vänner och familj att flytta till Bergsjön.

– Det visar på att de flesta trivs och är stolta över sitt område, säger Pernilla Hallberg.

Läs även vad bergsjöborna tycker om resultatet av undersökningen. Ny artikel på Bergsjön2031 den 12 augusti.

Bergsjön 2031 är ett samarbete mellan elva fastighetsägare med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Vi som samarbetar är: ByggGöta, Nordin Fastigheter, Balder, Egnahemsbolaget, Familjebostäder, Göteborgslokaler, Willhem, Victoriahem, SHH Bostad och Higab.

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2031 som källa och länka till www.bergsjon2031.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.

Pernilla Hallberg

Verksamhetsledare 0706-02 02 02