Bergendahls lägger grunden för framtidens goda affärer

Det familjeägda handelshuset Bergendahls har nu beslutat om ett antal åtgärder för att skapa rätt förutsättningar för koncernens mode- resp heminredningsdel framöver. Parallellt investerar man i ett nytt butikskoncept inom affärsområdet Food, där enskilda handlare och entreprenörer skall kunna äga och driva egna butiker.

En genomlysning av koncernens tre affärsområden ligger till grund för en offensiv satsning framöver. Bakgrunden är ett behov av konsolidering utifrån det faktum att utvecklingen inom Bergendahls båda affärsområden Fashion resp Home Deco förra året ej motsvarade förväntningarna, samtidigt som Bergendahls Food fortsätter utvecklas enligt plan.

Styrelsen för Bergendahls har därför beslutat om ett antal åtgärder som syftar till att varje affärsområde skall ges ännu bättre möjlighet att utvecklas utifrån egna meriter.

Dit hör att Annika Rost nu övergår från rollen som VD för Bergendahls Home Deco till VD för Bergendahls Fashion, en verksamhet som genom de 254 helägda bijouteributikerna Glitter i Norden och Polen har en marknadsledande position och stor utvecklingspotential framöver.

Annika har fått uppdraget i hård konkurrens med externa kandidater utifrån sin framgångsrika insats med att skapa rätt förutsättningar för Home Deco. Hon har dessutom en gedigen handelsbakgrund som VD för Svenskt Tenn, PocketGrossisten resp Rehband Anatomiska, utöver erfarenhet från dagligvarudetaljister och tio år inom Unilever-koncernen.

Hon tar samtidigt plats i styrelsen för Bergendahls Home Deco för att som arbetande ledamot tillsammans med dess kommersiella chef Katarina Grapengiesser, som utsetts till t f VD, driva arbetet vidare med att implementera den affärsplan som utarbetats för Granit och DUKA. Katarina har lång erfarenhet från ledande positioner nationellt och internationellt inom bl a Duka och H&M-koncernen.

– Det ligger i våra värderingar att tillämpa internrekrytering så långt det är möjligt och i det här fallet är jag glad över att de bästa kandidaterna fanns i huset och att vi framöver får en mer jämställd koncernledning, säger Spiros Mylonopoulos, koncernchef för handelshuset Bergendahls och styrelseordförande i Bergendahls Food, Bergendahls Fashion och Bergendahls Home Deco.

Butikskedjan Bolagret inkl dess nio butiker i Sverige bedöms däremot ej passa in i affärsområdet Home Deco framöver och är därför under avyttring till externa entreprenörer.

Bergendahls Food öppnade förra veckan City Gross nummer 31 och har en fortsatt stark utveckling. Food har hittills valt att kombinera egenägda butiker med partihandel till fria handlare. Styrelsen nu beslutat inleda utvecklingen av ett nytt kedjekoncept som kombinerar fördelarna med parti- och detaljhandel.

– Att vi nu beslutat göra en strategisk investering inom Food är en markering av hur viktig den delen av vår verksamhet är för oss även framöver, parallellt med att vi fortsätter våra ansträngningar att förstärka affärsområdet Fashion respektive Home Deco, säger Spiros Mylonopoulos, koncernchef för handelshuset Bergendahls.

Spiros Mylonopoulos, koncernchef Bergendahl & Son AB, 0451-480 00

Bergendahl & Son AB (kortnamnet är Bergendahls med genitiv-s) är ett handelshus ägt av familjen Bergendahl-Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen. Koncernen är med en omsättning om SEK 10 miljarder landets femte största detaljhandelsgrupp, ett av landets fem största familjeägda företag och det hundrade största enligt Veckans Affärer. Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden med inriktning på Food (bl a City Gross, Eko, Den svenska matrebellen, Matöppet), Fashion (bl a Glitter) resp Home Deco (bl a Granit, DUKA) av 3 500 anställda i sex länder.