The Absolut Company om Brandrosen: – Ett enkelt redskap för ett komplext område

The Absolut Company om Brandrosen: – Ett enkelt redskap för ett komplext område

Det är många parter och regler som ska tillfredsställas när The Absolut Company arbetar med sitt brandskyddsarbete. Försäkringsbolag, kommun och, inte minst, bolagets egna högt ställda mål att ha premium standard inte bara på sin produkt utan också på arbetsplatsen och brandskyddet. Enklast, mest överskådligt, och det bästa redskapet när det komplexa brandskyddsarbetet ska redovisas och beskrivas är Brandrosen.

– JAG TYCKER det är bra att få något som är enkelt att förstå i brandskyddsarbetet, som ju är en väldigt komplex process att ha kontroll över, säger Roger Svensson, brandskyddskontrollant på The Absolut Company, som nyligen gjort sin första genomgång av bolagets brandskydd med Brandrosen som redskap.

Genomgång och intervjuer

Att göra Brandrosen hos The Absolut Company tog nästan fyra timmar. Brandskyddsansvariga och skyddsombud intervjuades och så gick alla till alla platser och gick systematiskt igenom alla delar i Brandrosen, antecknade och dokumenterade.

– Lättöverskådligt och bra kriterier. Brandrosen visar både bakgrunden till bedömningarna och hur det står till ned till minsta molekyl och är bra att använda i diskussioner om var förbättringar behövs – och varför. Det säger Roger Svensson.

Premium standard på vodka, arbetsplats och brandskydd

The Absolut Company producerar all Absolut Vodka till alla världens marknader. Det blir 100 miljoner liter varje år, och många fler flaskor. Råvaran kommer in i anläggningen och blandas till alla olika varianter som ingår i sortimentet. Vodkan tappas i flaskor i flera olika storlekar som levererats screentryckta. När flaskorna är fyllda förses de med förseglingar och märkningar. Vodkan är 40-procentig när den lämnar anläggningen. Kartongerna packas i Containrar och lämnar Åhus med fartyg/lastbil som lastas i Åhus hamnen. Det här är en högriskverksamhet som tidigare klassades som en s k §43-anläggning, på grund av den brännbara produkten. Det mesta sker i slutna system, men i ett kort moment är flaskorna öppna innan de förses med sina kapsyler. På The Absolut Company arbetar ca 300 personer. Arbetet handlar mer om att vara operatör än att ägna sig åt handarbete.

BDAB – ett av våra viktiga bollplank

– Vi behöver mycket hjälp med att se till att vårt brandskydd är på topp och tar hjälp utifrån. Stellan Lindsjö på Bengt Dahlgren är ett viktigt bollplank för oss. Vi tar också hjälp av Räddningstjänsten i Kristianstad, för att de ska ha en bra förståelse av vår verksamhet och vi av deras resurser, kunskaper och möjligheter. De gör ju ingen brandsyn längre och vi tycker att Brandrosen fyller det tomrummet. Det är viktigt för oss med goda samarbeten och samsyn på vår verksamhet och vi gör alltid grundliga genomgångar av vårt brandskyddsarbete. Det resulterar i omfattande dokumentationer som är viktiga verktyg för oss att arbeta vidare med, berättar Roger Svensson.

När alla genomgångar är gjorda finns tydliga strukturer och instruktioner för hur alla anställda ska agera inom sina egna områden för att i vardagen se till att vi följer de riktlinjer som säkerhetsansvariga har satt upp. Alla utbildas regelbundet och målsättningen är att det både ska vara en säker arbetsplats och att själva produktionsprocessen ska vara smidig och arbetsplatsen ändamålsenligt.

– På vissa platser kan det kräva mycket uppmärksamhet och justeringar för att optimera alla önskemål.  Vi vill både ha en fungerande arbetsplats och en säker miljö. Och det tycker jag att vi har, säger Roger.

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.