Energismart att låta system samarbeta

Energismart att låta system samarbeta

Att ett hus skickar ut värme till avstängda fläktar är inte vidare klimatsmart. Nu har BDAB tagit fram en metod där de olika systemen i en byggnad samarbetar och reagerar gentemot varandra – som en gemensam organism.

DET FINNS EN DJUPT rotad tradition som säger att varje system i en byggnad ska styra sig själv. Värmesystemen lever sitt liv och kylan lever sitt, utan att vara beroende av varandra. Det som styr systemen är det rådande klimatet utomhus. Är det kallt värms vatten upp som sedan omvandlas till varmluft som skickas ut i fläktsystemen. Men det sker även nattetid, när fläktarna inte är igång.

För att spara energi har BDAB därför tagit fram en arbetsmetod för energismarta styrfunktioner där systemen i byggnader i stället samverkar. Är fläktarna avstängda känner värmesystemen av det och kan gå på sparlåga.

– Man måste ta i beaktning att varje byggnad är unik säger Jonas Aalto på Styr och Övervakning i Stockholm. Det finns inte en standardlösning som går att tillämpa på alla hus. Ett stenhus behåller exempelvis värme eller kyla mycket längre än ett trähus, fortsätter han.

Grunden till hur systemen ska samverka är beräkningar som belägger varje komponents existensberättigande, hur den ska reagera gentemot de andra enheterna.

– I en människokropp har vi en hjärna som styr, säger Jonas Aalto. Du kan ju tänka dig hur det skulle se ut om varje kroppsdel styrde sig själv.

Liknande tänk finns redan i branschen, där förfinade styrsystem optimerar byggnaders prestanda. Men de som räknat ut algoritmerna är måna om att deras metoder inte ska komma ut på marknaden, vilket gör att kunderna blir låsta till en leverantör. BDAB vill istället visa hur det genom en enkel omprogrammering kan genomföras, för att kunden så småningom ska kunna konkurrensutsätta systemen.

– Vår metod kanske inte sparar lika mycket energi som de förfinade styrsystemen, men det är användarvänligt för kunderna, menar Jonas Aalto. Dessutom är det enkelt. Det finns mycket att vinna om man lyfter blicken och tänker igenom en byggnads olika beståndsdelar.

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.