Byggbranschens framtida miljösamordnare

Byggbranschens framtida miljösamordnare

I arbetet för ett hållbart byggande och en hållbar fastighetsförvaltning, även ur ett miljöperspektiv, krävs kunskap. På KYH i Malmö är Bengt Dahlgren Syd delaktig som arbetslivsrepresentant i ledningsgruppen och utbildare i vissa delkurser, i utbildningen av blivande Miljösamordnare Byggnader.

DENNA UTBILDNING är en ny, spännande och unik 2 årig YH-utbildning och tänkt att ge branschen miljösamordnare som kommer att vara verksamma inom byggbranschen, fastighetsbolag, arkitektfirmor, energibolag, konsultbolag och inom utveckling av förnyelsebara energikällor samt miljörådgivning.

Miljöfrågorna kopplade till byggnader är komplexa. Inte bara huset i sig utan också verksamhet och användningen är en del av byggnadens miljöbelastning, som beteende och inredning eller transporter till och från byggnaden.

En övergripande kunskap över tre stora och vitt skilda områden – inneklimat, material och energi – är en bristvara men högst önskvärd för att kunna uppnå uppsatta miljömål.

Utbildningens ingående kurser har ett övergripande miljöfokus. Utöver teoretisk och praktisk kunskap har utbildningens kurser ett övergripande miljöfokuserat innehåll. Kurserna omfattar flera områden som energianvändning & energiförsörjning, inomhusmiljö, hantering av avfall, byggnadsteknik, fysik & fuktbeständighet, användning av kemikalier samt val av byggnadsmaterial & byggvaror. Därutöver ingår 20 veckors lärande i arbete.

Fakta Bengt Dahlgren Brand & Risk
Bengt Dahlgren Brand & Risk är ett av 6 dotterbolag och består idag av 40 stycken Brand-, Risk- och Sprinkleringenjörer.