Vi utbildar framtidens ingenjörer!

Vi utbildar framtidens ingenjörer!

Bengt Dahlgren håller i kurser på både KTH, yrkeshögskolor och även direkt mot kund.

Nora Poormortezavy, byggnadsingenjör VVS, är ansvarig för utbildningarna inom installationsteknik och håller även själv i kurser ute på skolorna.

– Vi satsar mycket på att utbilda men vi vill göra det ännu mer. Jag har ringt runt till de flesta skolor och berättat vad vi kan erbjuda och vilka ämnen vi kan utbilda inom. Hittills har responsen varit väldigt bra med tanke på att vi får fortsätta hålla i kurserna år efter år och får in förfrågningar på nya, säger hon och fortsätter;

– Skolorna vill ha vår expertis och vi på Bengt Dahlgren kan våra olika områden väldigt bra. Bengt Dahlgrens utbildningar är främst inom installationsteknik, VVS och BIM, men även styr, el och geoenergi och riktar sig till studenter som vill bli VVS-, entreprenad-, energi och byggnadsingenjörer eller elever inom BIM-utbildningar. Men vi håller också utbildningar inom Brand, Risk och Sprinkler exempelvis.

I kursen på KTH är det mestadels personer utan större arbetslivserfarenhet inom byggbranschen och kommer ofta direkt från gymnasiet, medan runt hälften av eleverna på yrkeshögskolorna har arbetslivserfarenhet, till exempel rörmokare eller ventilationsmontörer som har valt att vidareutbilda sig.

– Vi vill ge alla studenter goda förutsättningar i arbetslivet, men vi vill såklart synas också. Bengt Dahlgren är stora i branschen, men det är inte alltid så många av studenterna som känner till oss, därför är det även ett bra tillfälle att berätta att vi finns och att de gärna får söka praktikplats eller sommarjobb hos oss, eller jobb efter examen för den delen.

Nora Poormortezavy ägnar ungefär hälften av sin arbetstid med att föreläsa på de olika skolorna och driva utbildningsarbetet framåt och tycker variationen passar henne perfekt. Nora läste själv Byggteknik och design på KTH, där hon nu föreläser.

– Jag får mycket energi av studenterna även om det kan vara lite nervigt i början, men det är något jag har lärt mig att hantera. Jag har aldrig varit blyg men jag har haft scenskräck så jag ser det som ett sätt att utmana mig själv genom att stå framför studenterna. Jag känner att de vill lära sig och ta till sig det jag föreläser om.

Byggbranschen är som bekant mansdominerad, men Nora Poormortezavy tycker sig se en trend att det blir fler och fler kvinnor på kurserna hon håller i.

– Jag tror också det är bra att det är en kvinnlig föreläsare i dessa kurser, där kan jag visa att det inte bara är män som kan VVS och byggteknik. På KTH-kursen är det ungefär 50/50 kvinnor och män, medan kurserna på yrkesutbildningarna bara har 10–20 procent kvinnor.

Varför är det så tror du?

– Dels är vi på väg mot en förändring och de flesta KTH-studenter är unga, dels beror det på att många på yrkesutbildningarna kommer från entreprenörsledet i grunden och det är också en mansdominerad bransch.Jag har också en teori om kursnamnets betydelse. KTH-kursen heter Byggteknik och design, det är en ren byggnadsingenjörsutbildning men att ’design’ faktiskt lockar fler kvinnor än till exempel en kurs som bara heter VVS-ingenjör. Samma sak så tycker jag mig se att det är fler kvinnor i de utbildningar som har BIM i utbildningsnamnet kontra de som bara heter VVS.

Utöver KTH och yrkeshögskolorna håller Bengt Dahlgren även utbildningar direkt till kunder.

– Vi håller till exempel föreläsningar för företag om olika programvaror som Solibri, Revit eller hjälper företag med deras utveckling inom BIM. Vi skräddarsyr också utbildningar, kortare föredrag eller lunchföreläsningar inom alla våra olika tjänsteområden till både företag och skolor.

Emelie Gruséus på Newton Yrkeshögskola berättar från skolans perspektiv:

– Bengt Dahlgren och Nora är uppskattade lärare som dels ger mervärde till de studerande i form av den teoretiska delen, men att lärarna har förankring och kan dela erfarenheter från verkliga projekt är guld värt. Det ger ett större perspektiv på de ämnen som Bengt Dahlgren utbildar inom.

Att ta in lärare från arbetslivet skapar en större förståelse för den praktiska delen i våra utbildningar och blir en naturlig kopplingen till arbetslivet.

Jag skulle självklart rekommendera Bengt Dahlgren som lärare! Det är ett företag som passar som handen i handsken för Yrkeshögskolan.

Kontakta Nora direkt på nora.poormortezavy@bengtdahlgren.se eller hör av dig till oss på info@bengtdahlgren.se om du, ditt företag eller din skola skulle vara intresserad av en utbildning.