SBF 120:7 – en ny utgåva av regelverket för vattensprinkleranläggningar

SBF 120:7 – en ny utgåva av regelverket för vattensprinkleranläggningar

SBF 120:7 gäller tillsammans med den svenska standarden SS-EN 12845 Brand och räddning – Fasta släcksystem – Automatiska sprinklersystem – Utförande, installation och underhåll.

I SBF 120 står komplement till SS-EN 12845 där man anpassar standarden efter svenska förhållanden.

SBF 120:7 är framtagen av Brandskyddsföreningen i samarbete med Försäkringsförbundet, Besiktning.org, Sprinklerfrämjandet och VVS Företagen.

Den föregående utgåvan SBF 120:6 dras in 2011-12-31.

Några viktiga skillnader mellan SBF 120:6 och SBF 120:7

• SBF 120:7 är nu uppbyggd enligt SS-EN 12845 vad gäller kapitel och avsnittsindelning så den är mycket enkel att läsa tillsammans med standarden för att få fram vad som gäller att projektera efter.

• Skyddssprinkler av t.ex. el-stegar ovan undertak skall ske med spraysprinkler Quick Response (QR).

• Vid projektering av Extended Coverage (EC) sprinkler med förlängd räckvidd så skall riskklassificeringen göras enligt NFPA 13 (amerikanskt sprinkler-regelverk).

• Det finns nu möjlighet att enbart sprinklerskydda i tak även vid höga byggnader (mer än 4m höjdskillnad mellan gods och taket) om man ökar vattentätheten.

• Förtätad placering av sprinkler krävs inte för öppningar som är större än 90m2 och alla sidor i öppningen är minst 6m.

• Avluftningsventiler får högst placeras 3 m.ö.g.

• Larmklockan kan ersättas av blixtljus som försörjs av två separats strömkällor via övervakad ledning.

• Sprinklermatning får placeras i osprinklad yta om byggnadsstommen har en brandklassning som minst motsvarar sprinkleranläggningens varaktighet och röret skyddssprinklas med maximalt C/C 4m.

• Det behöver inte längre vara besiktningsmannen som väljer ut de rör som skall bedömas i den invändiga kontrollen av rörnätet (s.k. 25års kontroll). Den underhållsansvarige bedömer rörens funktionsduglighet.

• I bilaga E Särskilda krav för anläggningar i höga hus behöver inte riskklassen ökas från den riskklass som verksamheten kräver. OH3 var tidigare minsta krav på riskklass för flervåningsbyggnader med mer än 45m mellan högsta och lägsta sprinklerhuvudet.

• Bilaga F Särskilda krav för anläggningar för personskydd är nu frivillig att tillämpa.

• Bilaga J anvisningar och rutiner när systemet är taget ur normal drift är ny som norm. Tidigare var denna enbart informativ.

• Bilaga 120-08 Placering av sprinklercentral är helt ny. Sprinklercentralen placeras i anslutning till entré eller trapphus och så nära ingång som möjligt. Sprinklercentralen bör inte placeras längre ned än ett våningsplan under markplan och högst två dörrar bör behövs passeras fram till sprinklercentralen (helst med samma nyckel).

Med dessa ändringar kommer sprinklersystemen att optimeras. Regelverket har helt enkelt anpassat sig till verkligheten och det kommer inte att bli lika många avsteg från sprinklerreglerna att hantera i brandskyddsdokumenta-tionen.

Text: Ann-Sofie Lindström, Göteborg