Nya mässhallen i  Malmö

Nya mässhallen i Malmö

Bengt Dahlgren har av Midroc fått i uppdrag att göra en ramhandling för en totalentreprenad  för en ny mäss­anläggning som planeras i närheten av Malmö Arena vid Hyllie Boulevard i Malmö.

Anläggningen består  av en ca 20.000 kvm stor mässhall inklusive ­konferens-, service och lagerlokaler. Artexis Nordic blir mässarrangör och har uthyrningsansvar  för mässanläggningen. Förutom mässor  genom Easyfairs finns stora möjligheter att locka till sig andra typer av  events, som större kongresser och idrottstävlingar, tillsammans med Malmö Arena. I ytorna ingår också  ca 4.000 kvm lokaler för kontor/handel/service.

Detaljplanen har vunnit laga  kraft och byggnationen kommer att påbörjas vid årsskiftet 2010/2011. Mässhallen  ska stå klar i februari 2012.

FAKTA NY MÄSSANLÄGGNING MALMÖ
Fakta: Total yta 20.000 kvm, varav mässhall 11.500 kvm