Bengt Dahlgren som energisamordnare i nybyggnadsprojektet för kvarteret Duggregnet

Projektet kvarteret Duggregnet är ett ny- och tillbyggnadsprojekt i Björkhagen, Stockholm.

Fastigheten ligger naturskönt precis intill Nackareservatet. Projektet består av tre stycken punkthus om åtta våningar samt en tillbyggnad om sex våningar till ett befintligt hus. Total innehåller de fyra huskropparna 74 lägenheter, BTA är drygt 13.000 m². De tre punkthusen är sammanbundna med ett garage i källarplan. Verksamheten kommer i huvudsak att utgöras av bostäder men även vissa lokaler i markplan. I ett av punkthusen finns även en förskola inrymd i tre plan.

Kvarteret Duggregnet är ett av de första projekten där Svenska Bostäder vill ta hjälp av en energisamordnare genom hela projektet, från programhandling till uppföljning av färdig byggnad. Bengt Dahlgren AB fick förtroende att vara energisamordnare i detta projekt och arbetet med programhandlingen har precis avslutats. Bengt Dahlgrens arbete har hittills bestått i att beräkna energianvändningen, genomföra systemvalsanalyser och föreslå samt kontrollera eventuella ändringar i utförande.

Svenska Bostäders energimål i detta projekt är 75 kWh/m²,år, till detta krävs även en säkerhetsmarginal på 10 %. Beräkningarna visar att energimålet uppfylls. Energimålen ska bevakas genom hela projektet, även genom uppförandefasen där provtryckning och termografering av klimatskal kan ingå.

Under arbetets gång har Bengt Dahlgren även varit Svenska Bostäder behjälpliga med att uppdatera de mallar som fanns framtagna för rapportering av energiberäkningar, mål och uppföljning.

Arbetet med kvarteret Duggregnet har även inneburit att Bengt Dahlgren AB har fått ytterligare uppdrag som energisamordnare åt Svenska Bostäder.

Text: Stefan Olsson, Stockholm