Bengt Dahlgren brandavdelning i Stockholm hjälpte Karim få rätt om bilbrand

Bengt Dahlgren brandavdelning i Stockholm hjälpte Karim få rätt om bilbrand

Vad skulle du göra om ditt försäkringsbolag orättvist anklagade dig för att själv satt eld på din bil och inte vill betala ut ett öre på din försäkring? Ta hjälp! Det gjorde Karim som drabbats av just detta.

Den drabbade Karim kontaktade ett juridiskt ombud, som kontaktade Bengt Dahlgren som gjorde en brand­utredning. Den visade att Karim hade rätt och försäkringsbolaget hade fel. Men det gick ända till rättegång. Där vann Karim. Nu får han nästan en halv miljon för sin brandskadade bil och försäkringsbolaget får betala vad det kostade att anlita både jurist och Bengt Dahlgren.

Det var hösten 2008. Karim var ute och körde sin nästa nya Chevrolet Suburban K 1500 av 2007 års modell med en god vän, då de hörde ett ovanligt ljud i sin bil. Men de kunde inte märka att något var fel på bilen. Några timmar senare kände de båda att det luktade bränt. Karim stannade och kollade under motorhuven. Där hade det börjat brinna. Brandkåren kom och släckte branden, men bilen var förstörd. Dagen efter anmälde Karim till sitt försäkringsbolag vad som hänt. Till att börja med lät försäkringsbolaget Karim hyra bil och lät honom veta att han skulle ersättas för sin bil som brunnit. Men så blev det inte. Många försäkringsbolag tar hjälp av utomstående utredare vid olika typer av skador. I det här fallet tog försäkringsbolaget hjälp av ett utomstående bolag att göra utredningen om vad som egentligen hade hänt med Karims bil.

Utredaren slog snabbt fast att det var två brandhärdar i bilen och att det fanns spår av brännbar vätska på instrumentbrädan och på mattan nedanför. Det skickades prov av mattan för att fastställa att där var spår av brännbar vätska. Innan labresultaten kommit till­baka till den utomstående ­utredaren skrev han i sin rapport att det här rörde sig om en anlagd brand. Med detta besked tog försäkringsbolaget tillbaka sitt löfte till Karim. Efter att ha överklagat i alla försäkringsbolagets instanser utan att få rätt vände han sig till juridiska ombudet Lars Bentley. Det var ett klokt drag.

– Jag förstod att vi behövde en ny tillförlitlig brandutredning för att kunna hävda Karims rätt mot försäkringsbolaget och tog kontakt med Bengt Dahlgrens brandavdelning i Stockholm. När de fick höra vad upp­draget handlade om gav de beskedet att de gärna åtog sig upp­draget och skulle utreda vad som hänt. De poängterade också att de på förhand inte kunde veta vad utredningen skulle leda till, om den alltså skulle gynna Karim eller inte. Det var ett besked som var exakt vad vi behövde. Jag litade på ­Karim och att han inte anlagt branden och var angelägen att få en riktig utredning gjord, berättar det juridiska ombudet Lars Bentley. Bengt Dahlgrens brandavdelning har anlitats vid flera tillfällen för att fastställa brandorsaker.

En första undersökning av den här bilen visade att den hade ordentligt brandskadat motorrum. Däremot fanns inget som tydde på att det brunnit i inne i kupén, t ex var gummi­mattan i kupén helt utan brandskador och det var förhållandevis små brandskador i kupén.

– Vår undersökning av skadorna sade oss att det fanns ett tydigt samband ­mellan en brand i motorrummet, brandskadorna på backspegel, instrumentbräda och vindruta. Detta stämde också med vad bilens ägare berättade. Frågan var bara vad i mottorrummet som orsakat branden. Vi insåg att vi behövde kunskap från en bilmekaniker, berättar Jan ­Gustafsson på Bengt Dahlgren i Stockholm.

– Vår expert, en erfaren bilmekaniker, konstaterade att det rörde sig om ett fel på servopumpen. Den har skurit och kan förklara den händelsekedja som bil­ägaren beskrivit. Det visade sig att pumpen till servopumpen var glapp vid en axelring till rem­skivan. Pumpen har sådana skador att det är den som orsakat missljudet som Karim hörde samtidigt som den läckte ut olja i motorrummet. Axeln smörjs av servooljan via ett smörjspår i lagret som sedan rinner tillbaka i ett dräneringsrör. Pumpen har också skador på ytan och missfärgning. Båda dessa skador indikerar att axeln har skurit vid lagret.

– Det finns många slags bränder där det kan vara extremt svårt att säkert utröna vad som egentligen har hänt. Så var det inte i det här fallet. Vår anlitade expert slog snabbt fast den egentliga brand­orsaken, tack vare sina bilmekanikerkunskaper, berättar Jan Gustafsson. Slutsatserna från Bengt Dahlgrens utredning redovisades för försäkringsbolaget, som valde att hålla fast vid resultaten från utredningen som deras inkallade expert gjort, trots att den utformats innan labresultat fanns framme. Lab­resultaten visade att det inte fanns spår av brännbar vätska på instrument­brädan eller mattan i kupén, som utredaren hävdat.

– Min erfarenhet är att detta försäkringsbolaget är seriöst och bra, men i detta fall har de inte hanterat sin kund på ett riktigt sätt. De har litat mer på sin ­underkonsult, som jag anser har gjort ett slarvigt och undermåligt arbete, än på en kunds berättelse och en oberoende utredning. Domen i tingsrätten visar att försäkringsbolaget gjorde fel, och jag är glad att ha kunnat medverka till att rättvisa har skipats för min klient, även om det tog 2,5 år, säger Lars Bentley.

Text Jan Gustavsson, Brand & Risk
Fotnot: Karim heter egentligen något annat.

Oberoende Brandutredningar några gånger varje år
Bengt Dahlgrens Stockholmskontor gör 1-2 brandutredningar per år.
– Vi tar oss alltid an nya uppdrag med den inställningen att vi är oberoende och markerar tydligt att vår ambition är att ta reda på vad som verkligen har inträffat, oavsett vem som anlitat oss. Det brukar vara den inställningen som våra uppdragsgivare är ute efter. Det berättar Jan Gustafsson på Bengt Dahlgrens Stockholmskontor. De senaste åren har bland annat följande utredningar gjorts:
• Brand i stenkross, Hardeberga utanför Lund
• Brand i lackeringsverkstad i Varberg
• Båtbrand i Stockholm
• Brand i fjällanläggning utanför Sälen
• Brand på restaurang i Göteborg
• Brand i bil i Stockholm
• Brand i buss i Varberg
– Vi har mycket kompetens inom företaget och ett stort användbart nätverk som vi använder för att ta in ytterligare kompetens. Vi har arbetat i mer än 20 år på att bygga upp detta nätverk av kompetenser, berättar Jan Gustafsson. Enligt försäkringsförbundet inträffade så många som 8356 bränder i försäkrade motorfordon 2010. 5775 av dessa bränder drabbade personbilar.