Bengt Dahlgren är miljösamordnare för norska kontorslokaler

Bengt Dahlgren är miljösamordnare för norska kontorslokaler

Bengt Dahlgren AB arbetar för närvarande med ett antal olika projekt i Norge. Ett av dessa är det uppdrag vi har som innebär att ansvara för miljö-samordningsarbetet för ett fastighetskomplex. Fastigheten ingår i en större upprustning av ett centrumområde strax utanför Oslo. Projektet omfattar dels en nybyggnad av utbildningslokaler och kontor samt renovering av befintliga byggnader bestående av kontor på Øvre Torv, Sandvika. Byggnaderna omfattar ca. 10 400 mbefintliga byggnader (BTA) + 4 000 mnybyggnad.

Vår uppdragsgivare är Optimo Prosjekt AS, som projektleder ny- och ombyggnaden för Entra Eiendom AS, ett statligt företag som både bygger och förvaltar kommersiella lokaler i Norge. Företaget har ett starkt miljöengagemang vilket naturligtvis skall återspeglas i deras arbete både i byggprojekten och i det senare förvaltningsskedet.

Ett av de viktigaste miljömålen för Entra Eiendom AS är att minska energianvändningen i sina lokaler. Detta blir därmed en av de viktigaste parametrarna i det miljöprogram som ligger till grund för byggprojektet Øvre Torv. Den befintliga byggnaden skall uppnå energiklass B enligt den norska energimerkeordningen (www.energimerking.no) vilket innebär 126 kWh/mBRA, år i levererad energi för kontor. Vad gäller nybyggnaden skall energiklass A för universitet- och högskolor eftersträvas (95 kWh/mBRA, år). Energikraven gäller inklusive verksamhetsenergi.

Entra Eiendom AS:s miljöstrategi innehåller dessutom mål för att minska vattenförbrukningen, höja miljöstandarden på alla sina byggnader samt öka avfallssorteringsgraden. Utöver detta  skall området bli en naturlig mötesplats för Sandvika.

Bengt Dahlgren AB har utifrån beställarens egna miljöambitioner utarbetat ett miljöprogram som innehåller krav på både renovering av befintlig byggnad och krav för nybyggnaden.

Energi- och miljöarbetets  huvudfokus kan summeras i följande punkter:

• Huvudmålet är en energieffektiv byggnad där energianvändningen minimeras utan att försämra inomhusklimatet.

• Materailval skall ske med hänsyn till både inomhusmiljö och utomhusmiljö.

• Miljöhänsyn skall tas i byggskedet så att omgivningen påverkas minimalt av byggarbetet.

• Livscykelperspektivet skall gälla för såväl systemlösningar som materialval och avfallshantering i såväl byggskedet som driftsskedet.

• Bra stadsmiljö och arkitektur skall tas tillvara.

• Särskilt fokus skall läggas på att bygga fuktsäkert så att det inte uppstår olägenheter som beror av fukt i den färdiga byggnaden.

Bengt Dahlgren AB kommer att vara miljösamordnare genom hela projektet vilket omfattar dels att upprätta miljöprogrammet och dels att leda arbetet med att uppfylla de krav som ställs i miljöprogrammet i såväl projekteringsskedet som byggskedet.

Projektet beräknas vara klart till skolstarten 2013.

Text: Maria Skarrie, Göteborg

Bild: Dyrvik Arkitekter