STARK Group och Beijer fortsätter expandera inom kakel genom förvärv av FagFlis Group och FF Kakel

STARK Group har signerat avtal att förvärva den nordiska kakelaktören FagFlis Group med den svenska verksamheten FF Kakel AB.

FF Kakel etablerades i Göteborg 1999 och är med sina 43 anställda och tre butiker i Göteborg, Stockholm och Uppsala en del av den norska koncernen och varumärket FagFlis och har genom gedigen kunskap och ett tydligt proffsfokus skapat framgång på den svenska marknaden. Den norska koncernen har varit verksamt sedan 1981 och innefattar, utöver de svenska butikerna, ca 30 anläggningar i Norge med en omsättning på totalt ca 750 miljoner NOK.

- Med den takt på tillväxt vi haft inom FF Kakel de senaste tre åren blir detta ett steg i vår fortsatt positiva utveckling. Det kommer att ge oss möjlighet att fortsätta bygga på visionen som proffsens förstaval. Vi ser fram emot att vara en del av den påbörjade satsningen Beijer Byggmaterial gör inom kakel och klinker och hoppas kunna bidra med kompetens och erfarenhet, säger Michael Johansson, VD för FF Kakel AB.

FagFlis är en av Norges största leverantör inom kakel genom både egna butiker samt franchisebutiker och förvärvet innebär att FagFlis och FF Kakel kommer spela en viktig roll i expansionen och vidareutvecklingen av affärsområdet kakel och klinker inom STARK Group. I Sverige kommer FF Kakel att drivas som ett separat bolag under Beijer Byggmaterial och fortsätta att utveckla verksamheten med samma personal och ledning. Förvärvet öppnar upp för framtida investeringar och utvecklingsmöjligheter kring kunder och koncept – allt i utgångspunkt i ett lokalt affärsmannaskap och god kundkännedom.

- Tillsammans med bygghandeln skapar vi i ett starkt kunderbjudande, konkurrenskraftig logistik och en djup produktkompetens där vi kan använda vår gemensamma styrka för att bygga lokalt kundvärde och fortsätta bygga dom som bygger. Våra nya medarbetare har lång historik inom kakelbranschen och har gjort en imponerande resa. Jag ser fram emot att hälsa våra nya kakelmedarbetare välkomna till Beijerfamiljen, avslutar Geir Thomas Fossum, VD på Beijer Byggmaterial AB.

FagFlis och FF Kakel kommer drivas som separata dotterbolag i STARK Group och affären beräknas att slutföras runt årsskiftet 2023 efter godkännande av norska konkurrensverket.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 113 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland, Tyskland och Österrike. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare.