Beijer Byggmaterials Branschrapport Q2 - Långsam återhämtning för byggbranschen

Beijer Byggmaterials Branschrapport Q2 - Långsam återhämtning för byggbranschen

En ljusning är äntligen i sikte för byggbranschen. Allt fler signaler indikerar att marknaden har nått botten och att en gradvis återhämtning är att vänta, dock ser den ut att bli mer utdragen än vad som tidigare estimerats. Dessutom är aktiviteten i byggbranschen tillbaka på 2014 års nivå, så när marknaden väl vänder upp är det från mycket låga nivåer.

Enligt Beijer Byggmaterials senaste Branschrapport är det konsumenter och de mindre entreprenörerna som lyfter marknaden, meden de större byggföretagen har en tuffare situation. Nybyggnationen av bostäder har minskat med 70% från 2021 till 2023, vilket har lett till ett stort antal konkurser av byggföretag. Statliga stimulanser för att få igång bostadsproduktionen har introducerats i flera europeiska länder, men i Sverige har insatserna främst riktats mot att temporärt öka det redan etablerade ROT-avdraget. Få stimulanser har riktats mot nybyggnation.

Trots att det fortfarande är en tuff marknadssituation har det skett förbättringar på ett antal områden de senaste tre månaderna som gör att vi tror på en ljusning.

- Inflationen fortsätter neråt och vi kan vänta oss fler räntesänkningar under året, det är viktiga signaler till marknaden. Från 1 juli höjs dessutom ROT-avdraget, vilket är positivt, men det krävs också initiativ för att få igång nybyggnationen. Sverige har ett stort underskott av bostäder och det krävs stabilitet och bättre ekonomiska förutsättningar för att fler ska våga starta upp framskjutna byggprojekt, säger inköpsdirektör Peter Sjöström, Beijer Byggmaterial.

Tillgänglighet och prisutveckling

Både prisutveckling och tillgänglighet kommer att vara relativt stabila över sommaren och in i början av hösten. Det baseras på en kombination av nationella makrofaktorer samt den fortsatt svaga globala konjunkturen som håller fast prisnivåerna, både gällande råmaterial och färdigvaror. Som alltid finns det undantag och ett av dem är träbaserade skivor och trävaror generellt där det finns en stigande global efterfråga och därmed också stigande priser.

- De potentiella riskerna vi ser framåt är framför allt kopplade till att produktions- och logistikkapacitet reducerats kraftigt i konjunkturnedgången och att det sannolikt kommer uppstå brister när marknaden vänder. Vi analyserar noggrant var riskerna är som störst och vidtar åtgärder för att eliminera eller reducera dessa effekter, säger inköpsdirektör Peter Sjöström, Beijer Byggmaterial.

Se rapporten i sin helhet
Beijer Byggmaterials Branschrapport Q2, 2024

Om Branschrapporten
Beijer Byggmaterial ger regelbundet ut en rapport som beskriver marknadsläge och prisutveckling på byggmaterial. Den ges ut i fyra utgåvor per år och publiceras kvartalsvis.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK Group som är en ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Grönland och Österrike. STARK Group erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare från sina drygt 1 150 filialer, har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder SEK och sysselsätter mer än 20 000 personer över hela Europa.