Beijer Byggmaterial

Beijer Byggmaterial öppnar tre byggvaruhus i Bohuslän

I mitten av oktober förvärvade Beijer Sotenäs Trävaru AB, med tre tillhörande byggvaruhus som öppnar upp som Beijeranläggningar idag, den 7 februari 2022.

Med det nya förvärvet förstärker Beijer sin närvaro i Bohuslän med ytterligare tre byggvaruhus i region väst. Etableringarna i Bovallstrand, Tanumshede och Strömstad fyller också ut luckorna i region väst på ett tydligare sätt. Förutom att byggvaruhusen kommer att innehålla alla de bekvämligheter som Beijer redan erbjuder sina kunder på sina övriga anläggningar, så öppnar vi även upp flödet för e-handel med över 65 000 tillgängliga artiklar och tillhörande logistikapparat.

Inom kort kommer vi även att kunna erbjuda nya och gamla kunder Beijer Skanna, Beijers självskanningstjänst för B2B kunder som erbjuder en snabb och smidig köpresa.

Region väst växer därmed från tidigare 13 anläggningar till nuvarande 16, vilket skapar förbättrade möjligheter för kunder, både geografiskt och med ökad tillgänglighet via förstärkt kapacitet och förbättrad sortimentsbredd.

Samma kompetenta medarbetare som tidigare är kvar och från och med idag fungerar alla kundnummer och kundavtal även på alla Beijers filialer i hela landet.

Beijer har som vid tidigare förvärv arbetat intensivt och systematiskt med att integrera filialerna och välkomna medarbetarna in i Beijerfamiljen. En tid innan samt under och efter övergången aktiveras ett integrationsteam som ser till att förflyttningen går smidigt, skyltning byts ut, och att Beijers IT-miljöer och arbetsprocesser startas upp.

I vanlig ordning har Integrationsteamet levererat i toppklass, med samma energi och fokus på detaljer som alltid. Våra välutvecklade metoder och processer med ständig fokus på kund och medarbetare gör att vi efter ett antal integrationer har lärt oss mycket och kan snabbt anpassa oss efter situation och plats. Idag öppnar vi upp i Beijerkostym och är väl förberedda på att ta emot kunderna” säger Mattias Karlsten, Head of Operational Development på Beijer Byggmaterial AB.

"Förvärvet ger Beijer närvaro i Bohuslän, både vad gäller till kunder inom bygg, byggservice, fastighet & anläggning samtidigt som vi fortsätter Sotenäs Trä´s duktiga arbete med att hjälpa konsumenter och den stora sommarturismen som finns i området, med ett fortsatt brett & djupt sortiment och samma höga kundservice. Tillväxten kommer nu att fortsätta i nära samarbete mellan de båda verksamheterna där Sotenäs Trä´s starka position lokalt kombineras med Beijers breda produktsortiment, digitala lösningar och hållbara logistiklösningar. Förutom ökad konkurrenskraft ger vi både nya och befintliga kunder även ett större och bättre erbjudande”, avslutar Lars Sahlberg, Regionchef Väst på Beijer Byggmaterial AB.

I och med förvärvet av Sotenäs Trävaru förväntas Beijer Byggmaterial omsätta närmare 11 miljarder under kommande år.

Ett mycket varmt välkomnande till såväl alla medarbetare i Sotenäs Trävaru som till nya och gamla kunder.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 110 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter dryga 10 miljarder SEK och har ca 2400 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare.