Beijer bygger vidare norrut – förvärvar Trä & Bygg i Kiruna och Gällivare

Beijer Byggmaterial, Sveriges största helägda bygghandelskedja, fortsätter expansionen och förvärvar Trä & Bygg AB i Kiruna och Gällivare. En placering i Norrbotten som blir strategiskt viktig för Beijer, och som stärker den geografiska distributionen.

- Med LKAB som motor, så ser vi en stor tillväxt och expansions potential för både Kiruna och Gällivare. Jag är därför glad att vi nu har fått möjligheten att förvärva den marknadsledande aktören på båda dessa orter. Trä & Bygg har ett stort kunnande och har en välkänd hög servicegrad. Deras kund mix och produkt sortiment är i grunden densamma, vilket innebär en kort startsträcka när de nu blir en del av Beijer, säger Anders Jakobsson, VD på Beijer.

Förvärvet innebär att Beijer stärker sin position rejält i Norrbotten, då man nu vidgar upptagningsområdet norrut i de södra delarna av länet har Beijer sedan tidigare anläggningar i Boden, Luleå, Piteå och Skellefteå. Trä & Bygg grundades i Gällivare, och omsatte 2010 knappt 70Mkr.

Trä & Bygg är i nuläget en del av XL Bygg och har 16 anställda, nio i Gällivare och sju i Kiruna.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Anders Jakobsson
VD Beijer Byggmaterial