Håkan Brandt, VD Beckhoff Automation Sverige

Utmaningar och framtidsutsikter inom svenska automationsbranschen - hör Beckhoff Sveriges VDs tankar

Automationsbranschen har länge varit en av hörnstenarna i svensk industri, känd för sin innovationskraft och höga teknologiska standard. Men på senare tid har oron ökat då flera globala företag har börjat minska sin närvaro på den svenska marknaden.

Så här innan sommarsemestern tar över i Sverige så satte vi oss ned med vår VD Håkan Brandt, för att höra hans åsikter om framtiden för svensk automation

De senaste åren har vi sett en tydlig trend där internationella automationsföretag väljer att skala ned sin verksamhet i Sverige. Företagens minskade deltagande på viktiga evenemang som Scanautomatic och Elmia Automation indikerar en minskande prioritering av den svenska marknaden.

Håkan, Vad tror du ligger bakom denna utveckling?

”Det enkla svaret är att peka på marknadssituationen. Visst det kan vara svaret på att man drar ner på marknadsaktiviteter men organisationsförändringarna säger något annat. Det finns flera faktorer som spelar in. En stor del handlar om den globala omstruktureringen av företag, där man väljer att fokusera på marknader med snabbare tillväxt eller lägre kostnader. Den svenska arbetsmarknaden, med sina höga löner och strikta arbetslagar, kan ibland upplevas som mindre konkurrenskraftig. Kan rekommendera min kollega Michael Nielsens artikel som berör vissa av dessa utmaningar.”

Se länk

Sverige har historiskt sett legat i framkant vad gäller automation. Är det något som håller på att förändras?

”Sverige är fortfarande en teknologiskt avancerad nation, men den globala konkurrensen har hårdnat. Andra länder har gjort stora framsteg och investerat tungt i automationsteknik. Men vi har starka traditioner inom forskning och utveckling, med institutioner som fortsatt driver innovation framåt. Det är dock avgörande att vi fortsätter att investera i utbildning och ny teknik för att behålla vår ledande position.”

Du har ofta betonat vikten av nära samarbete för lyckade implementeringar av ny teknik. Kan du utveckla vad du menar med det?

”Absolut. Avancerad automation är inget man köper på postorder. Det kräver ett nära och tätt samarbete mellan leverantören och kunden. När vi implementerar ny teknik, särskilt inom ramen för Industri 4.0, måste vi arbeta sida vid sida med våra kunder. Det handlar om att förstå deras unika behov och utmaningar och anpassa lösningarna därefter. Utan detta samarbete blir det svårt att lyckas med de avancerade teknologier vi arbetar med.”

Vad ser du som de viktigaste åtgärderna för att vända den negativa trenden inom automationsbranschen i Sverige?

”En avgörande faktor för framgång är lokal närhet till kunderna. Det handlar inte bara om geografisk närhet, utan också om att förstå och tala samma språk som våra kunder och att vara en del av den lokala kulturen. Detta skapar förtroende och gör det möjligt att bygga partnerskap på riktigt. Att ha en djup förståelse för kundens behov och utmaningar, samt att kunna erbjuda snabb och effektiv support, är helt nödvändigt. Genom att vara nära kunderna kan vi också snabbare och mer effektivt anpassa våra lösningar efter deras specifika krav och förutsättningar.”

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som är oroliga för framtiden inom svensk automation?

”Oro är förståeligt, men det innebär inte att marknaden är dömd att misslyckas. Nyckeln till framgång ligger i att upprätthålla ett nära och tätt samarbete för att lyckas med implementeringen av ny teknik och Industri 4.0. Vi på Beckhoff tror starkt på den svenska automationsmarknaden och kommer fortsätta investera i lokala kontor och resurser för att vara nära våra kunder och erbjuda den bästa servicen. Vi har resurserna och kapaciteten att fortsätta vara ledande, men det kräver att vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål och att vi bibehåller vår närhet och förståelse för kundernas unika behov.”

Tack, Håkan. Det låter lovande. Till sist, har du något mer att tillägga?

Jag vill önska alla en underbar sommar och hoppas att vi ses på höstens mässor, Scanautomatic, Processteknik och Scanpack. Vi kommer att vara där och ser fram emot att träffa både nya och gamla kunder."