Stegmotor- och inkrementalgivar gränssnitt i en box

Stegmotor- och inkrementalgivar gränssnitt i en box

Med stegmotormodulen EP7041 kan nu även EtherCAT-Motion-användningar realiseras direkt på fältet, utan extra apparatskåp. Den kompakta EtherCAT-modulen i kapslingsklass IP 67 möjliggör anslutning av stegmotorer upp till 50 V DC och 5 A. En integrerad inkremental givaranslutning möjliggör realisering av en enkel servoaxel i en kompakt IP 67-modul.

EtherCAT-boxen EP7041 är avsedd för direkt anslutning av stegmotorer upp till 50 V DC och 5 A. I ett kompakt hölje, på 126 x 30 x 26,5 mm
(H x B x D), omfattar EP7041 en inkremental anslutning, två digitala ingångar för gränslägesbrytare och en digital utgång för en broms. På detta sätt är en motors alla signaler sammanfattade i en box. Förutom de för 5 A dimensionerade modulerna finns det också en 1,5 A-version, EP7041‑1002, för styrning av stegmotorer med låg effekt. EtherCAT-boxen EP7041 kan med få parametrar anpassas till motorn och användningen. En särskild höjdpunkt hos stegmotormodulen är den 64‑faldiga mikrostegningen som garanterar en lugn och exakt motorfunktion. Härmed är stegmotormodulerna särskilt lämpliga för användning i axlar på bearbetningsmaskiner och inom montagetekniken.

Beckhoff erbjuder ett motsvarande program av stegmotorer med ett stilleståndsmoment på 0,38 till 5 Nm.

www.beckhoff.se/EP7041