Beckhoff utvidgar sitt produktsortiment inom EnOcean-radiotekniken

Beckhoff utvidgar sitt produktsortiment inom EnOcean-radiotekniken

Mer flexibilitet vid planeringen och dubbelriktad kommunikation erbjuder Beckhoffs nya EnOcean-masterterminal KL6581 i kombination med EnOcean-sändar- och mottagarmodulen KL6583. Genom anslutning av upp till åtta EnOcean-moduler till masterterminalen kan de batterilösa sändarna och mottagarnas räckvidd utvidgas till en maximal databusslängd på 500 m. Det ger inte bara kostnadsfördelar utan gör också planeringen av fastighetsautomatiseringen avsevärt flexiblare och enklare.

Hittills var mottagning av EnOcean-data endast möjlig över Beckhoffs wireless-adapter, men med EnOcean-masterterminalen KL6581 och sändar- och mottagarmodulen KL6583 kan hela EnOcean-sensor- och ställdonstekniken anslutas. Med en räckvidd för radiosignalerna på minst 30 m kan ledningsdragningen i en byggnad förenklas avsevärt.

EnOcean-radiotekniken är en form av elektroniska kopplingsterminaler integrerade i Beckhoffs bussterminalsystem. Överordnade busskopplare för alla gängse buss- och Ethernetsystem möjliggör anslutning till den överordnade styrningen.

KL6581 utgör förbindelselänken mellan de kabellösa EnOcean-sändar- och mottagarmodulerna KL6583 och applikationen. Upp till åtta EnOcean-moduler kan anslutas till en EnOcean-masterterminal, på detta sätt kan EnOcean-radiosignalernas standardmässiga räckvidd utvidgas. Vid anslutning av maximalt åtta deltagare kan en databusslängd från mastermodulen till den sista KL6583 på upp till 500 m uppnås. På detta sätt blir EnOcean-lösningar förmånligare, men också flexiblare och enklare att planera. – Har man vid projekteringen t.ex. dimensionerat en vägg eller ett avstånd felaktigt, så kan man nu helt enkelt ansluta en ytterligare modul.

Anslutningen av KL6583-modulerna till KL6581-masterterminalen sker över vardera två trådar för spänningsförsörjningen och databussen. Som subbuss använder Beckhoff CAN, ett kostnadseffektivt och störningsresistent bussystem med hög datasäkerhet, som vidarebefordrar EnOcean-telegrammen händelsestyrt.

EnOcean-sändar- och mottagarmodul kan pga. sitt tilltalande utseende – ett enkelt, runt hölje med en diameter på 72 mm och en höjd på 57 mm – installeras synligt i byggnaden.

www.beckhoff.se/KL6581

www.beckhoff.se/KL6583