Beckhoff PCIe-moduler – PCI-Express-instickskorten

Beckhoff PCIe-moduler – PCI-Express-instickskorten

Trenden mot små, kompakta industri-PCs har Beckhoff realiserat i olika apparatskåps- och panel-PCs. För att utvidga dessa PC-serier med ytterligare gränssnitt, utan att det inkräktar på det kompakta utförandet, har Beckhoff utvecklat mycket kompakta PCIe-moduler baserat på PCI-Express-standarden. Härmed kan Beckhoffs apparatskåps-PCs C6515, C6525 och C6930 samt panel-PC-serien CP62xx utvidgas med ytterligare gränssnitt, t.ex. Ethernetportar.

Beckhoffs PCIe-moduler är en ny definition av högintegrerade PCI-Express-instickskort som motsvarar trenden mot allt mindre PCs. PC-instickskortens funktion får ett kompakt format. Jämfört med PCI- eller PCIe-instickskort är Beckhoffs PCIe-modul en för den industriella användningen optimerad industriprodukt som skruvas fast i PC:n över kontaktlisten.

Från 3½-tums-Beckhoff-moderkortet CB3052 tas upp till fyra PCI-Express-kanaler och fördelas på PCIe-moduluttagen eller på standard-instickskortsuttag. Så uppstår PCs med moduluttag och/eller uttag för instickskort. En PCIe-modul förbinds med moderkortet via en PCI-Express-kanal med en dataöverföring på 2 gigabit.

Som första PCIe-modul presenterar Beckhoff modulen FC9062 med två gigabit-Ethernetportar. Modulen kompletterar Beckhoff-panel-PC-serien CP62xx och apparatskåps-PCs C6515, C6525 och C6930 med respektive två Ethernetportar. Dessa PCs kan på detta sätt förfoga över upp till sju Ethernetgränssnitt. Användningsområden är t.ex. automatiseringslösningar med EtherCAT eller CP-Link 3, den Ethernet-baserade överföringen till olika panel-PCs.

Läsarfrågor? Vänd Er vänligen till:

Beckhoff Automation AB, Stenåldersgatan 2A, 21376 Malmö, Sverige

Telefon: + 46 (0) 40-680 81 60, Fax: + 46 (0) 40-680 81 61

e-mail: info@beckhoff.se, www.beckhoff.se

Jessica Johansson

Presskontakt Marknadskoordinator Sverige

PC baserade automationslösningar för industri och fastighet

Beckhoff Automation levererar öppna automationsprodukter baserade på beprövad teknik som gör att kunder kan implementera dem i avancerade system snabbare och till en lägre totalkostnad än traditionella PLC och MotionControl-system. Beckhoffs ”New Automation Technology” produktportölj består av:
- Industri PCs, EmbeddedPC och Embedded Controller(PLC)
- PC-Skärmar
- I/O (IP20 och IP67)
- Servoförstärkare & motorer
- TwinCAT, mjukvaruplattform med standarden IEC61131-3
Produkterna kan användas separat eller tillsammans i ”sömlösa” system för alla typer av applikationer. Beckhoffs ”New Automation Technology”-filosofin står för universella och öppna styr- och automationslösningar. De används i hela världen, i en rad olika applikation från CNC-maskiner till intelligent fastighetsautomation. Beckhoff kan idag ge sina kunder ett fullt utbud av produkter inom både hårdvaru- eller mjukvarubaserade styrsystem.
Beckhoff Sverige:
Beckhoff har ett tätt försäljningsnätverk av dotterbolag och distributörer över hela världen. Det svenska dotterbolaget, Beckhoff Automation AB, grundades 2002 och har sitt huvudkontor i Malmö. Verkställande direktör är Håkan Brandt. Förutom försäljning och teknisk support finns även lokalt utbildningscentra i Malmö. Lokala försäljningskontor finns i Göteborg och Stockholm.

Beckhoff Automation AB

Östra Hindbyvägen 70