Svenskarna målar miljövänligt i sommar

54 procent vill ha vattenburen och miljöanpassad färg till fasaden. Svenskarna blir allt mer miljömedvetna. Det märks inte minst när de ska välja färg vid ommålning av husfasaden, då en majoritet föredrar vattenburna och miljöanpassade färger, visar en färsk undersökning* från Beckers Färg. Samtidigt florerar fortfarande en del felaktiga uppfattningar kring hållbarheten för miljöanpassad färg och vad som krävs för att fasaden ska få en lång livslängd. Våren och sommaren är den tid på året då många husägare ser över fasaden och vid behov fräschar upp den. Enligt en färsk undersökning, som genomförts på uppdrag av färgföretaget Beckers, kommer mer än hälften, 54 procent, att använda vattenburen och miljöanpassad färg när de ska måla fasaden i år. Hälften av de svenska husägarna anser också att de är mer miljömedvetna idag än för två år sedan och det är framför allt media som har påverkat deras intresse för frågan. - Redan idag är majoriteten av Beckers produkter miljöanpassade och nu går vi ett steg längre genom att säga att 99 procent av Beckers färger ska vara vattenburna år 2010. Det är därför glädjande att se att svenska husägare i allt större utsträckning efterfrågar den typen av produkter, säger Anders Gustafsson, teknisk marknadschef på Beckers. Trots att allt fler svenskar vill använda miljöanpassad färg när de målar om husfasaden förekommer fortfarande en del felaktiga uppfattningar om färgens hållbarhet och vad som krävs för att fasaden ska få en lång livslängd. Till exempel tror så många som 55 procent att de äldre alkydoljefärger är mer resistenta mot mögel och alger än de nya miljöanpassade vattenburna färgerna. Många förstår heller inte vikten av att kontinuerligt tvätta fasaden, 43 procent har inte gjort det sedan de flyttade in i huset. - Akrylatfärgerna är mer motståndskraftiga mot yttre påfrestningar som till exempel mögel och alger och vi arbetar ständigt med att göra dem ännu bättre. Men färg är inte och har aldrig varit ett heltäckande skydd. På samma sätt som man tvättar bilen för att undvika rost bör man tvätta fasaden för att ge den en lång livslängd, säger Anders Gustafsson. För de konsumenter som vill använda vattenburen och miljöanpassad färg när de målar fasaden har Beckers utvecklat Perfekt Akrylatfärgsystemet som är avsett att hålla upp till 15 år. Detta produktsystem består av Perfekt Akrylatfärg, Perfekt Trägrund och Perfekt Grundolja. Med Perfekt Akrylatfärgsystemet minskar risken för sprickor och fuktskador. Fasader som målas med Perfekt Akrylatfärg får också en smutsavvisande yta som är motståndskraftig mot luftföroreningar, pollen och mögel. Produkterna i Perfekt Akrylatfärgsystemet finns att köpa hos Beckers färgfackhandel. Cirkapriset för 2,7 liter Perfekt Grundolja är 382 SEK, för 3 liter Perfekt Trägrund 428 SEK och för 3 liter Perfekt Akrylatfärg 561 SEK (standardkulör). *Undersökningen är baserad på 1000 telefonintervjuer genomförda mellan den 27 mars och 16 april, 2007. För mer information kontakta: Anders Gustafsson, tel 08-775 61 00 Faktablad Frågor: Hur pass miljömedveten är du idag jämfört med för två år sedan? Jag är mycket mer miljömedveten 14% Jag är något mer miljömedveten 36% Jag är lika miljömedveten idag som för två år sedan 46% Jag är mindre miljömedveten idag än för två år sedan 1% Jag är inte miljömedveten alls 1% Vet ej 1% Vad har då påverkat dig? Media 70 % Vänner 9% Familj 11% Politiker 6% Kändisar 2% Miljöorganisationer 9% Övrigt 32% Kommer du att måla med vattenburen/miljöanpassad färg nästa gång du målar om? Ja 54% Nej 15% Vet ej 31% Hur ofta tvättar du fasaden? Regelbundet, varje år eller oftare 6% Regelbundet, cirka vartannat år 6% Regelbundet, vart tredje till vart femte år 14% Regelbundet, vart sjätte till vart tionde år 12% Endast när synliga försämringar på fasaden har uppstått 11% Ingen gång 43% Har bott så kort tid i huset att frågan ännu inte aktualiserats 4% Tveksam, vet ej 3% Påstående: Gamla färger (alkydoljefärger) eller nya färger (vattenburna färger) är mest resistenta mot mögel/alger? Gamla färger 55% Nya färger 45%